NISSAN TERRA SUV KONCEPTBIL VISER VEJEN FOR BÆREDYGTIG OFFROAD KØRSEL
Designet er sportsligt med en grøn appeal, der passer både til by- og offroad kørsel
Nytænkende invendigt design med helt nye idéer til sædekonstruktion
Transportabel, trådløs instrumentering der kan bruges med og uden bil
Dette års Paris Motor Show danner rammen om verdenspremieren på Nissans konceptbil TeRRA, som et godt bud på fremtidens SUV. Den kombinerer på bedste vis to af Nissans styrker. Nemlig SUV og elbiler.
Udover de kompakte mål, gør den helt nye 4x4 brændselscelle-el-drivlinje Nissan TeRRA til et godt bud på videreførelse af Nissans succes med storbyegnede SUV'er og crossovere. Og den understreger ikke mindst, at deres nul emmisions ekspertise går hele vejen igennem til brændselsceller.
Robust men samtidig indbydende
"Vores udfordring har været at tage Nissans styrker inden for SUV og crossovere med over i nul emmisions æraen, hvor brændselsceller er en af vores løsninger", udtaler Francoios Bancon, der arbeder med produkt og strategi planlægning hos Nissan. "Vi ville ikke skabe en bil, der er stor og robust til ørkenen, men derimod en SUV velegnet til storbylivet. Den unikke sædekonstruktion giver samtidig et ekstra godt udsyn, der giver en følelse af fuld kontrol. Også når det gælder kørsel i byen."
"Vi fandt inspiration blandt vores yngre kunder i Nordeuropa", udtaler Shiro Nakamura, som er senior vice president og chief creative officer hos Nissan. "Vi har forsøgt at leve op til deres ønske om bæredygtig mobilitet uden begrænsninger".
Transportabel, trådløs indstrumentering
Føreren medbringer en transportabel instrumentenhed (en tablet - ligesom en iPAD), der også fungerer som en slags intelligent nøgle. Den sættes i, når bilen skal startes. Og her viser den standardfunktioner som eksempelvis hastighed og lignende. Samtidig fungerer den også som telefon, navigation og til afspilling af musik.
Når den ikke er i bilen, kan den benyttes som enhver anden "tablet". Den forbliver dog hele tiden i kontakt med bilen.
Nytænkende indvendigt design.
I Nissan TeRRA sidder føreren næsten i midten af en diagonal sædekonstruktion, hvor bagsædepassageren sidder skråt bagud. Det giver et ekstra godt udsyn. Sæderne har samtidig et sekskantet motiv, der går igen i det øvrige indvendige design.
Klappes de tre passagersæder frem, er kabinebunden helt flad. Det giver perfekt plads og adgang til transport af eksempelvis cykler eller anden anden baggage, der normalt ikke er så let at få bakset ind i en bil.
Bæredygtig 4x4 offroad kørsel
Selvom TeRRA er en konceptbil. Og således viser billedet af, hvordan Nissan gerne ser fremtiden, er teknikken ikke ukendt..
Forhjulene drives af den elektriske drivlinje, vi idag kender fra elbilen LEAF. For at give fire-hjulstræk sidder der i begge baghjul en elmotor, som vi kender fra PIVO-konceptbilerne.
Den flade bund skyldes den kompakte drivlinje, samt at der ikke er behov for trækaksler til at drive baghjulene.
Motorrummet indeholder Nissans egen, meget kompakte og flade brintbrændselscellepakke. Effekt udnyttelsen på 2,5 kW/l er blandt de førende i verden. Og dette sidste nye skud på stammen af rækken af brændselsceller fra Nissan siden 1996 koster kun en sjettedel af forgængeren fra 2005. Det skyldes, at behovet for dyrt ædelmetal er nedsat til en fjerdedel.
Selvom TeRRA er en konceptbil, viser den, at Nissan er klar til at masseproducere brændselscelle-elbiler, når brint bliver tilgængeligt i stor skala.