NISSAN DELTAWING KØRER IGEN - NU I FINALEN I DEN AMERIKANSKE LE MANS-SERIE

  • Fansenes favorit på Le Mans er klar til sit kun andet løb nogensinde - Petit Le Mans
  • Efterspørgslen efter denne banebrydende racerbil er stor efter den ærgerlige exit fra Le Mans i juni.
  • Lucas Ordonez, som er udlært på Nissans GT Academy, skal køre Petit Le Mans sammen med PC-klasse-vinderen i den amerikanske Le Mans-serie, Gunnar Jeannette
  • Nissan DeltaWing kommer muligvis til at deltage i den amerikanske Le Mans-serie fra 2013
  • Michelin vender tilbage som partner i teamet

Teamet bag den ekstreme Nissan DeltaWing har udtalt, at de har "et gammelt regnskab, der skal gøres op". Efter at de på uheldig vis blev skubbet ud af det berømte 24-timers-løb på Le Mans i juni, vil fansenes favorit vende tilbage for at færdiggøre projektet ved eventens lillebror, Petit Le Mans.

Den banebrydende, pileformede Nissan DeltaWing, som vandt hjerterne hos de 240.000 fans under 24-timers-løbet på Le Mans for 3 måneder siden, kører igen i næste måned ved finalen i den amerikanske Le Mans-serie (ALMS), der køres på Road Atlanta i USA den 17.-20. oktober. Dette blev offentliggjort den 17. september af Bill Krueger, som er Vice-Chairman hos Nissan America, i Nissans nordamerikanske hovedkvarter i Nashville, Tennessee.

Nissan DeltaWing er designet og bygget med målsætningen om at fuldføre det berømte 24-timers-løb på Le Mans på kun den halve mængde brændstof og forbrug af dæk end de nuværende sportsvognsprototyper. Men bilen måtte desværre udgå af det klassiske, franske udholdenhedsløb efter 6 timer efter kontakt med en anden bil.

Den japanske Nismo-racerkører, Satoshi Motoyama, som heroisk prøvede at reparere den beskadigede bil ved siden af Le Mans-banen i 90 min., før han måtte give op og udgå, hentede masser af støtte til teamet fra fans, som nu vil være glade for at høre, at den vender tilbage til racerbanen.

Den eksisterende løbskalender betyder, at alle tre Nissan DeltaWing Le Mans-kørere - Motoyama, Marino Franchitti og Michael Krumm - ikke kan køre i det prestigefyldte Petit Le Mans ALMS-racerløb på grund af deltagelse i andre løb. Derfor skal Nissans oprindelige GT Academy-vinder, spanieren Lucas Ordonez, køre bilen på Road Atlanta sammen med vinderen af PC-klassen i 2011-udgaven af den amerikanske Le Mans-serie, Gunnar Jeannette.

Darren Cox, som er General Manager hos Nissan Europe, udtaler: "Le Mans var en kæmpe succes for os - bilen gjorde præcis det, vi ønskede. Og mere til ved at bevise, at den banebrydende teknologi, som vi testede i verdens mest offentlige og åbne laboratorium, virker og er en brugbar mulighed for fremtidig bæredygtighed i motorsporten".

"Det eneste, som ikke gik vores vej, var måden, som løbet sluttede på for os - hvilket var helt ude af vores hænder. Da vi havde bevist, at teknologien virkede, var det svært at være skuffet. Men vi blev meget overvældet af den støtte og de positive tilkendegivelser, som fansene gav os. Så nu føler vi, at vi skylder dem at køre et racerløb igen".

"Jeg er meget stolt over, at Lucas får sin chance i denne bil - vores GT Academy er en vigtig nyskabelse inden for motorsporten, som gør den elitære motorsport opnåelig for alle. Også dem, som ikke har adgang til store budgetter og sponsorater. Lucas er et levende eksempel på, at denne nyskabelse virker".

"Vi glæder os til at byde Gunnar velkommen i Nissan DeltaWing-teamet. Han har tidligere vundet den amerikanske Le Mans-serie og kender Road Atlanta som sin egen baghave. Så han er et perfekt supplement til holdet."

Teamet er overbevist om, at 1.000-miles/10-timers-løbet Petit Le Mans er perfekt for Nissan DeltaWing. Både for at give fansene den løbsafslutning, de sukker efter, og samtidig vise bilens evner på en mere traditionel racerbane i forhold til højhastighedsbanen på Le Mans, som også gør brug af strækninger med offentlig vej.

Offentliggørelsen falder sammen med afsløringen af, at sammenlægningen af ALMS med den anden store sportsvognsserie, GRAND-AM Road Racing, baner vejen for, at reglerne kan give mulighed for deltagelse af Nissan DeltaWing i den nye mesterskabsserie, der har planlagt start i 2014.

Data fra en standard-LMP2-bil fra Le Mans indikerede, at den brugte 2.350 l brændstof og skiftede dæk for hver ca. 482 km - i alt ni sæt. Og mens LMP2-bilen havde et brændstofforbrug på ca. 1,77 km/l, så kørte Nissan DeltaWing ca. 3,79 km/l.

NISSAN DELTAWING - TEKNISKE SPECIFIKATIONER

 

Motor

Nissan 4-cylindret, 1,6-liters DIG-T (Direct Injection Gasoline Turbo)

Maks. ydelse

300 hk ved 7.400 omdr./min.

Maks. drejningsmoment

310 Nm konstant fra 400-6.750 omdr./min.

Gearkasse

5-trins sekventiel

Chassis

FIA-godkendt monococque-chassis i kulfiber

Forhjul

15" diameter, 4" brede

Baghjul

15" diameter, 12,5" brede

Fordæk

10/31/15 Michelin

Bagdæk

310/620/15 Michelin

Vægt

475 kg uden brændstof og fører, 575 kg med brændstof og fører

Fordeling

28 % forrest, 72 % bagest

Længde

4,65 m

Bredde forrest

0,76 m

Bredde bagest

2,08 m

Akselafstand

3,05 m

Brændstofkapacitet

40 l

Karrosseri

Kulstofkomposit

Aerodynamik

Dobbelt cortex-downforce-system under bilen - BLAT (Boundary Layer Adhesion Technology)

Tophastighed

315 km/h

0-100 km/h

3,3 sek.

Brændstofforbrug

Estimeret 230-250 gm/kwh

OMNISSANS GT ACADEMY

GT Academy er et samarbejde mellem PlayStation® og Nissan, hvor den virtueller verden i Gran Turismo®5 spillet bruges til at finde talenter til den virkelige verdens motorsport.

I 2011 deltog mere en 90.000 gamere fra hele Europa i en online-tidskørsel i GT5TM, og de hurtigste 20 i hver deltagerkategori deltog i de nationale finaler i maj. To vindere fra hhv. Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Portugal, Spanien og Storbritannien gik videre til næste runde - GT Academy Race Camp på Silverstone. Efter en uge med intense konkurrencer i Nissan biler blev Jann Mardenborough (nu 20 år og fra Cardiff, Storbritannien) kåret som vinder af hovedjuryen og tidligere Formel 1-stjerne Eddie Irvin.

Mardenborough gennemgik derefter sammen med sin modtstander fra USA-udgaven af GT Academy et intensivt kørerudviklingsprogram i Storbritannien. De blev begge godkendt til en international racerkørerlicens. Og nu får de den ultimative præmie - en køretur i en fuldt racerløsbsudstyret Nissan 370 Z GT4 ved racerløbet Dubai International 24 Hours.

GT Academy-mester fra 2008/2009 Lucas Ordoñez (23-årig spansk student da han vandt konkurrencen) er nu professionel racerkører og opnåede en imponerende 2. plads i LMP2-klassen for Signatech Nissan Team i 2011-udgaven af 24-timeres løbet i Le Mans. Den præstation fulgte han op med at vinde den interkontinentale Le Man Cup-serie. Franske Jordan Tresson, der vandt i 2010, da han var 21 år og studerede automobilteknik, vandt 2011 udgaven af Blancpain Endurance-serien for PlayStation Nissan Team.

De er begge et glimrende bevis på, at svaret på det spørgsmål, som PlayStation og Nissan stillede "Kan virtuelle racerløb skabe et ægte racerkørertalent?" - var et rungende "JA".

Nyheder og film vedrørende GT Academy kan blandt andet ses på:

www.youtube.com/gtacademyeurope

http://www.facebook.com/GTAcademy-www.twitter.com/GTAcademywww.twitter.com/GTAcademy-