DEN INNOVATIVE NISSAN DELTAWING BEVISTE AT TEKNOLOGIEN HOLDER, MEN MÅTTE UDGÅ EFTER UHELD

Nissan DeltaWing havde som mål at fuldføre det berømte franske udholdenhedsløb med kun det halve brændstofforbrug og det halve forbrug af dæk i forhold til feltets øvrige biler. Og nu er bilen blevet en ægte publikumsfavorit og den mest omtalte bil i Le Mans 2012 takket være dens helt særlige, pileformede design og dens effektive teknologi.

Bilen havde kørte stabilt med hurtige omgangstider, da den efter en periode med en safety car på banen blev ramt af en forbipasserende LMP1-bil og blev kørt af banen, hvor den stødte hårdt ind i barrieren.

Køreren, Satoshi Motoyama, kæmpede utrætteligt i næsten 90 min. med massiv støtte fra teamet, der hjalp ham fra sidelinjen. Men på trods af den fantastiske indsats var den skade, der opstod ved uheldet, for alvorlig til at bilen kunne fortsætte.

Nissan DeltaWing har haft stor medie- og publikumsinteresse, siden Nissan præsenterede bilen i marts måned i London. Efter uheldet fik teamet stor support fra fans på sociale medier, og den samlede mediedækning af projektet har indtil nu stort set kun været positiv.