NISSAN DELTAWING GENNEMFØRER STÆRK DEBUT I LE MANS
- I alt deltog 15 biler med Nissan motor på La Sarthe: 14 LMP2-biler og selvfølgelig Nissan DeltaWing.
- Alle førerne fuldførte de obligatoriske ti omgange, der kvalificerer dem til at deltage i 2012-udgaven af løbet.
DELTAWING GENNEMFØRTE 54 OMGANGE
Nissan
DeltaWing er inviteret til at deltage i klassen Automobile Club de
l'Ouest's "Garage 56", der viser ny og innovativ teknologi, og den
gennemførte 54 omgange med kørerne Michael Krumm, Satoshi Motoyama og Marino Franchitti bag rattet.
Teamet
kunne nyde en stort set problemfri dag, og alle omgangene på nær en
blev gennemført med et enkelt sæt slickdæk fra Michelin. Det eneste
tidspunkt på dagen, hvor teamet skiftede dæk, var i forbindelse med en
kort regnbyge, hvor en enkelt omgang blev kørt på regnvejrsdæk.
Motoyama kørte dagens hurtigste omgang på 3 min. 47,980 sek. Ophavsmanden bag Nissan DeltaWing Ben Bowlby udtalte: "Jeg er meget tilfreds med dagens resultater. Vi har vist ACO,
at vi lever op til deres kriterie om at kunne køre med en omgangstid på
ca. 3 min. og 45 sek. og med nogenlunde samme pitstopintervaller som
alle andre. Vi er meget tæt på den tid, så dagen i dag har været en stor
succes."
Motoyama har
ikke kørt i Le Mans siden 1999, og Krumm har ikke kørt på banen siden
2005, og derfor skulle begge kørere gennemføre 10 obligatoriske omgange
for at kvalificere sig til løbet. Begge kørere opfyldte nemt kravet, og
Motoyama kørte 19 omgange, mens Krumm gennemførte 24 omgange. Marino
Franchitti har taget sig af størstedelen af de forudgående tester og
udviklingen, så han kørte kun 11 omgange i dag, hvor teamet benyttede
lejligheden til at lade hans japanske og tyske teamkammerater lære bilen
bedre at kende.
"I dag var det vigtigste for os at få Michael
og Satoshi kvalificeret til løbet, og det klarede vi ret nemt. Jeg er
virkelig tilfreds på vegne af alle, der har været involveret i at stable
Nissan DeltaWing-programmet på benene. Der er lagt et enormt stykke
arbejde i projektet, og det er virkelig tilfredsstillende, at dagen i
dag er gået så godt", udtalteMarino Franchitti.
Teamet
tager i morgen tilbage til England, hvor de sidste forberedelser til
udgave nr. 80 af 24-timers-løbet i Le Mans finder sted. Teambussen
vender tilbage næste weekend, før bilen gennemgår den tekniske kontrol
forud for løbet i centrum af Le Mans på Place de la Republique. Den
officielle træning starter onsdag den 13. juni kl. 16.00.
FØRSTE MÅL ER NÅET FOR ALLE TEAMS MED NISSAN MOTORISEREDE BILER
Nissans kampagne i forbindelse med 2012-udgaven af 24-timers-løbet i Le Mans startede for alvor den 3. juni med den første officielle test, hvor over halvdelen af LMP2-bilerne er udstyret med en Nissan motor. Alle kørerne gennemførte de obligatoriske ti omgange og kvalificerede sig dermed til 2012-udgaven af løbet.
Testen markerede en tilbagevenden til Le Mans for Martin Brundle, hvor han kører for Greaves Motorsport team sammen med sin søn Alex, som kører sit første Le Mans, og den første vinder af Nissan GT Academy Lucas Ordonez. Den anden vinder af GT Academy Jordan Tresson kørte også for første gang ud på den utrolige bane i Le Mans i Signatech Nissan LMP2-bilen.
Efter
den succesfulde Le Mans-debut for Lucas Ordonez i 2011 bliver Jordan
Tresson den anden vinder af GT Academy, der er avanceret gennem rækkerne
til at deltage i 24-timers-løbet Le Mans. Med Jordan i Signatech Nissan
og Lucas i Greaves Nissan bliver det første gang, hvor to vindere af GT
Academy konkurrerer mod hinanden i et event i verdensklasse.
Banen
bliver for alvor taget i brug den 13. juni, når de forskellige teams
kører på banen til den første træning forud for 2012-udgaven af
24-timers-løbet, hvor en fjerdedel af bilerne har en motor fra Nissan.
NISSAN DELTAWING - TEKNISKE SPECIFIKATIONER
Motor |
Nissan 4-cylindret, 1,6-liters DIG-T (Direct Injection Gasoline Turbo) |
Maks. ydelse |
300 hk ved 7.400 omdr./min. |
Maks. drejningsmoment |
310 Nm konstant fra 400-6.750 omdr./min. |
Gearkasse |
5-trins sekventiel |
Chassis |
FIA-godkendt monococque-chassis i kulfiber |
Forhjul |
15" diameter, 4" brede |
Baghjul |
15" diameter, 12,5" brede |
Fordæk |
10/31/15 Michelin |
Bagdæk |
310/620/15 Michelin |
Vægt |
475 kg uden brændstof og fører, 575 kg med brændstof og fører |
Fordeling |
28 % forrest, 72 % bagest |
Længde |
4,65 m |
Bredde forrest |
0,76 m |
Bredde bagest |
2,08 m |
Akselafstand |
3,05 m |
Brændstofkapacitet |
40 l |
Karrosseri |
Kulstofkomposit |
Aerodynamik |
Dobbelt cortex-downforce-system under bilen - BLAT (Boundary Layer Adhesion Technology) |
Tophastighed |
315 km/h |
0-100 km/h |
3,3 sek. |
Brændstofforbrug |
Estimeret 230-250 gm/kwh |
Nissan DeltaWing-kørere: Marino Franchitti, Michael Krumm, Satoshi Motoyama
NISSAN VK45DE V8 LMP2-MOTOREN
Den Nismo-tunede Nissan 4,5-liters VK45DE V8-motor uden turbo er leveret til ti teams til brug i Le Mans og til i alt 13 LMP2-biler.
Motoren er en videreudvikling af VK45DE, der oprindeligt blev brugt til GT500-biler i den japanske Super GT-Serie, og den har vist sit vær i racerløb, hvad angår præstationer, holdbarhed og pålidelighed.
I 2011 vandt en bil med Nissan motor alle afdelinger af Le Mans-Serien og blev samlet vinder af Le Mans-Serien, Intercontinental Le Mans Cup samt første- og andenpladsen i LMP2-klassen i 24-timers-løbet i Le Mans.
Med henblik på at tilbyde VK45DE LMP2-motorer til private teams i Europa og yde hurtig kundesupport har Nissan indgået et partnerskab med Zytek Motorsport Limited og Oreca Magny Cours SAS, der samler motorerne nøjagtigt i henhold til Nissans specifikationer.
TEKNISKE SPECIFIKATIONER
Motortype |
NISSAN VK45DE |
|
Aluminiumsblok, 90-graders V8, uden turbo |
Slagvolumen |
4.494 ccm |
Boring x slaglængde |
93 mm x 82,7 mm |
Hk |
450+ hk/331 kW (DIN) med 40,0 mm luftindtagsbegrænser |
Drejningsmoment |
570 Nm (DIN) |
Vægt |
Ca. 145 kg |
Kørere for Greaves Motorsport - Zytek Z11SN Nissan: Alex Brundle, Martin Brundle, Lucas Ordonez
Kørere for Signatech Nissan - Oreca 03 Nissan: Franck Mailleux, Jordan Tresson,Olivier Lombard