NISSAN DELTAWING KOMMER TIL EUROPA FOR AT BLIVE TESTET
Udviklingen af Nissan DeltaWing går nu ind i sin næste fase frem mod dette års udgave af 24-timers-løbet i Le Mans, her forlod bilen Don Panoz' Elan Motorsports Technologies i Georgia, USA.
Efter en uge med testkørsler på verdens hårdeste racerbane Sebring International Raceway fortsatte bilen til Atlanta, USA til de sidste forberedelser forud for det planlagte testprogram i Europa.
Marts har været en travl måned for teamet bag Nissan DeltaWing. Programmet startede i højeste gear den 13. marts med lanceringen af Nissan-partnerskabet i London efterfulgt af den officielle afsløring af racerbilen på Sebring International Raceway to dage senere den 15. marts.
Den første prototype blev bygget af Dan Gurneys All AmericanRacers-organisation i Californien, USA, og i denne uge fik Don Panoz' Elan Motorsports Technologies-organisation til opgave at finjustere komponenterne og karrosseriet på baggrund af den første hårde testkørsel på Buttonwillow i Californien og testkørslen på Sebring, hvor "det mobile eksperiment" Nissan DeltaWing skulle fintunes.
Ligesom Gurneys All American Racers-organisation har Elan en succesfuld historie efter at have designet og bygget G-force-chassiset, der har sejret både i Indy 500 og IndyCar-serien, DP01 Champ Car, DP09 Superleague Formula-chassiset og biler til IMSA Lites og F2000-løbene i USA.
Nissan DeltaWing får debut i dette års udgave af 24-timers-løbet i Le Mans som ekstrabil nr. 56 - en mulighed, som arrangøren Automobile Club de l'Ouest giver biler med nye og innovative teknologier.
Nissan leverer ikke blot den 1,6-liters turbomotor til DeltaWing. Nissans tekniske medarbejdere har været en del af teamet bag DeltaWing siden producenten blev en del af projektet, og nu øger Nissan sit engagement, når projektet flytter til Europa.
DeltaWing-projektet blev oprindeligt annonceret af Panoz, Gurney, DeltaWing-designer Ben Bowlby og Duncan Dayton fra Highcroft Racing i forbindelse med sidste års udgave af 24-timers-løbet i Le Mans.
Michelin har også folk med i projektet, og bilen kører på unikke, specialudviklede dæk, der aldrig er set før i international motorsport. Fordækkene på Nissan DeltaWing er kun fire tommer brede.
BEN BOWLBY - MANDEN BAG NISSAN DELTAWING-KONCEPTBILEN
"Vi lærte meget på den uge med testkørsler på Sebring. Banens bump gør den meget krævende for alle komponenter, og det var en af de ting, der gjorde banen attraktiv til testkørslerne.
Vi har kunnet foretage nogle justeringer på bilen, og det vil vi fortsat gøre helt frem til det grønne flag i Le Mans.
Generelt er vi dog meget tilfredse med bilens præstationer, og bilen bekræftede vores simulationer med fremragende svingegenskaber.
Selv om bilen kun har halvt så mange komponenter som en traditionel Le Mans prototype, er der alligevel over 3.000 nye dele, der aldrig tidligere har været samlet. Folkene udførte et fremragende stykke arbejde sidste uge, og det har været fantastisk at have adgang til EMT-faciliteterne i denne uge. Vi har fået en glimrende start, og vi ser nu alle meget frem til at rulle ud på racerbanen i Europa".
DON PANOZ - NISSAN DELTAWING MANAGING PARTNER
"Denne bil har fået utrolig god respons over hele verden. Det er meget tilfredsstillende at opleve så stor interesse, fordi vi er med i projektet, da vi tror på, at bilen kan ændre motorsporten.
Den er lige, hvad der er behov for i motorsporten. Vi er nødt til at glemme fortiden og kigge fremad mod bedre brændstof- og dækeffektivitet uden at gå på kompromis med præstationerne.
Alene det, at bilen ser så meget anderledes ud, har givet meget opmærksomhed, men årsagen til bilens udseende er, at det er nødvendigt for at opnå resultater af denne kaliber.
EMT har været involveret i fremstillingen af mange biler gennem tiden, og vi har været rigtig glade for at hjælpe med nogle finjusteringer i denne uge med udgangspunkt i erfaringerne fra testkørslerne på Sebring.
Alle nye biler skal have foretaget nogle justeringer efter at have kørt lidt, og nu glæder vi os til næste fase af udviklingen i Europa".
DARREN COX, GENERAL MANAGER HOS NISSAN EUROPE
"Det her er virkelig et videnskabeligt projekt for Nissan. Tidsrammerne er ekstremt stramme, og vi lærer noget nyt hver dag, hvilket vi sikkert vil fortsætte med, helt frem til 24-timers-løbet i Le Mans skydes i gang.
På Sebring overgik grundkonceptet vores forventninger, og Nissans rolle er nu at arbejde på bilens driftssikkerhed, når vi påtager os et større ansvar for projektet, når det kommer til Europa.
Projektet fortsætter med en meget stejl kurve af ny viden, og det er meget motiverende og spændende for alle, der arbejder med projektet".