Der er plads til alle i den nye Nissan Micra

  • 200 medarbejdere hos Nissan har skabt det perfekte ”alle former og størrelser” testpanel
  • Enkel men nytænkende tilgang til ergonomisk design har resultet i plads til føreren, der er ledende i klassen
  • Avanceret teknologi koblet sammen med ergonomi har løftet sikkerheden

 

15.2.2017 – Europærerne bliver højere. Hollændere og folk fra de skandinaviske lande er nu officielt registreret som blandt de højeste i verden* Den gennemsnitlige højde på en hollandsk mand er nu 182,5 cm. Men ikke alle befinder sig i ”højderne”, for eksempelvis er genemsnitshøjden på kvinder i Grækenland bare 160 cm.

 

Denne forskellighed var en udfordring, som Nissan ingeniører kastede sig over i forbindelse med udviklingen af den nye Nissan Micra. De skulle ikke bare udvikle et bilinteriør, der var tilbød super komfort for såvel fører som passagerer i alle højder. De skulle gøre det i en minibil med en udvendig længde på blot 3.999 mm.

 

Teamet hos Nissans Europæiske Tekniske Center (NTCE) i Cranfield, England tog imod udfordringen med oprejst pande. Og den nye Micra er blandt de førende i klassen hvad angår plads til fører og forsæde passager, blandt i kraft af tanker om ”plads-til-alle”.

 

Lee Griggs, Senior Engineer for Human Engineering hos NTCE, forklarer: ”Det er faktisk en meget simpel tankegang. Vi har udvalgt personer blandt vores kollegaer hos NTCE i forskellige størrelser og laver efterfølgende 40 forskellige målinger på dem. Det være sig alt ligefra højde, siddende øjenhøjde til arm- og benlængde”.

 

Lee tilføjer: ”Det betyder, vi altid har minimum 200 personer, som er umiddelbart tilgængelige, til at afprøve vores seneste ændringer og idéer iøvrigt. Vi har naturligvis nogle standarder, vi arbejder ud fra, men tilbagemeldinger fra testpersonerne er lige så vigtige”.

 

Den højest NTCE medarbejder er 2 meter og den mindste er 152 cm. Den giver et spænd, der har været meget brugbart i udviklingen af Micras rummelige kabine.

 

Lee fortsætter: ”Micra er bedst i sin klasse i forhold til indstilling af foresæder i forhold til bagsæderne og desuden kan rattet både justeres i højden og dybden, for at sikre den bedste førerstilling”.

 

Den mest alsidige – og bedst i klassen – kabineudvikling blev allerede sat igang i de indledende faser af bilens opbygning, da det er et af de vigtigste parametre - også i forhold til, at den nye Micra skal kunne tiltrække personer, der vælger at gå fra en større til en mindre bil.

 

Denne type kunder leder typisk efter et flot design og brug af kvalitetsmaterialer i kabinen. Så samtidig med, at Lee’s team var meget omhyggelige med overvejelser i forhold til rygudformninger og længde på arme og ben mv., arbejdede Nissans designer på et stort og mærkbart løft i interiørkvaliteten.

 

Resultatet er blevet til et iøjenfaldende instrumentbord formet som et flyvende vingefang med et touch-screem infotainment system som standard på alle udstyrsvarianter udover de to nederste. To-farvet, blødt materialevalg er standard på alle udgaver. Og herudover er der flere muligheder for at individualisere farvevalget i kabinen.

 

Ergonomien i Micra har også haft indflydelse på sikkerheden. For eksempel har Nissans ingeniører benyttet højopløsnings kameraer samt synsanalyser, for at undersøge nøjagtig, hvor og hvor lang tid førerens øjne hviler på instrumentbordet.

 

I udviklingsfasen har disse data hjulpet med at færdiggøre bilens totale design. Og sammenligninger med  konkurrenter i samme klasse (B-segmentet) har vist, at Micra er den bil, hvor førerens øjne er kortest tid væk fra vejen.

 

Med tilføjelse af sidste nye sikkerhedsteknologier i øvrigt, er den nye Micra en af sikreste minibiler på vejen. Som standard (i alle udstyrsvarianter) er den nye Micra udstyret med intelligent vognbaneassistent, som blidt hjælper bilen tilbage i ret vognbane samt intelligent nødbremsystem med fodgængergenkendelse.

 

Den nye Micra kommer til Danmark til maj!

 

 

*Data fra European Science Open Forum 2016, Manchester, England