Nissan Qashqai er danskernes foretrukne SUV

16.1.2017 - Bilsalget er igen steget i Danmark, og biler i SUV klassen er klart blevet danskernes favorit. Orginalen Nissan Qashqai beholder dog stadig førertrøjen i klassen. Vel at mærke med et stort forspring.

 

SUV segmentet steg med mere end 50%

Danskerne er blevet helt vilde med SUV’er. Og udbuddet af modeller er da også steget meget i løbet af 2016. Stigningen i salget af SUV modeller var totalt på mere end 50%, hvilket betyder, at næsten hver 10. solgte bil i 2016 var en SUV.

 

Dobbelt så mange solgte Nissan Qashqai

Nissan er danskernes foretrukne SUV-mærke. Mere end hver femte SUV, der blev solgt i 2016 var enten en Nissan Qashqai eller X-Trail. Nissan var da også det mærke, der i sin tid ”opfandt” crossover/SUV begrebet for 10 år siden med lanceringen af den populære Qashqai, og efterspørgslen har været høj lige siden. Faktisk er der solgt næsten dobbelt så mange Nissan Qashqai (4.365 stk.) i 2016, som nummer to på listen, der er søstermodellen Renault Kadjar (2.214 stk.).

 

Det totale bilsalg i Danmark 2016 (person- og vare-biler) endte på 259.531 biler svarende til en stigning på 8,2 % i forhold til året før. Nissan Qashqai steg dog med hele 23%, og blev dermed den 11. mest solgte bil, stort set kun overhalet af biler i mikro og minklassen, lige på nær Opel Astra og VW Golf, der kom ind på en henholdsvis syvende og niende plads. Så trods stigning i såvel markedet generelt som i særdeleshed i segmentet, beholder Nissan Qashqai føretrøjen som danskernes foretrukne SUV!