NISSAN OG ENEL SÆTTER STRØM TIL ELNETTET I ET KÆMPE BIL-TIL-ELNET-FORSØG I STORBRITANNIEN

  • Første V2G forsøg i Storbritannien
  • Nissans elbiler bliver mobilee energilagre til at supplere elnettet
  • Forsøget omfatter 100 V2G-enheder
  • Kunderne kan nyde godt af at sælge lagret energi i deres biler tilbage til elnettet 

Nissan og den multinationale forsyningsvirksomhed Enel bekræftede planerne om at lancere et kæmpe bil-til-elnet (V2G)-forsøg – det første nogensinde i Storbritannien. Ved at installere og tilslutte 100 V2G-enheder til Storbritanniens nationale elnet vil forsøget give private kunder og flådekunder med Nissan LEAF og den eldrevne varebil e-NV200 mulighed for at sælge lagret energi fra deres bilbatteri tilbage til elnettet. Offentliggørelsen er en opfølgning af indgåelsen af en aftale mellem Nissan og Enel V2G, der blev underskrevet i Paris under COP21 - FN klimakonference i December 2015 med efterfølgende kick-off i Januar 2016 med offentliggørelse af installationen af 40 V2G enheder i Danmark.

Denne bekendtgørelse bebuder en spændende æra for energistyring i Storbritannien. Den vil revolutionere måden, hvorpå energien leveres til elnettet, og når denne banebrydende V2G-teknologi kommer op i større målestok, vil den også være en game-changer for ejerne af elbiler i Storbritannien, da den forventes at være kilde til en alternativ indtægt.

Paul Willcox, der er Chairman hos Nissan Europa, udtalte: ”Dette er et kæmpe skridt fremad mod energistyring med brug af mere bæredygtig energi i fremtidens industri, byer og samfundet generelt. Intelligent energistyring er en af de største udfordringer i fremtiden, hvorfor dette forsøg med brug af mere vekslende energikilder er vigtigt. Vi ser Nissans elbiler som fremtidens mobile energikilder og som pionerer i en bæredygtig infrastruktur, der vil hjælpe med kapacitetsproblemerne i fremtiden.”

”Dette er første gang at kunder i Storbritannien får mulighed for at sælge strøm tilbage til elnettet og dermed får et finansielt incitament til at vælge den bæredygtige løsning.”

Dette forsøg er en del af Enel og Nissans engagement i understøttelsen af det komplette elbilsøkosystem, som rækker langt ud over selve bilen og leverer serviceydelser til forsyningsindustrien.  Herudover vil antallet af elbiler på vejene i Europa til stadighed øges, og dermed er V2G teknologien endnu mere nødvendig for at sikre stabil energitilførsel i takt med det øget efterspørgsel.

”Vi er meget glade for lanceringen af dette projekt i Storbritannien”, udtalte Ernesto Ciorra, Head of Innovation and Sustainability hos Enel. ”Installation af vores to-vejs ladnings-teknologi  vil sikre integrationen af mere bæredygtig energi i elnettet og vil hjælpe til udvidelse af elektrisk mobilitet i landet, med fordele for såvel energisektoren som miljøet og ikke mindst elbilsejernes pengepung. Det faktum, at Nisan har valgt Enels lade-teknologi i forsøget i Storbritannien er et klart bevis på, hvor meget potentiale firmaets V2G elbils ladesystem kan revolutionere ikke blot transportsektoren, men hele måden eldistributionen fungere på.”

 

Analyser fra industrien viser, at der i 2050 måske vil være op til dobbelt så mange biler på vejene – hele 2.4 milliarder. At levere og styre denne form for vækst på en bæredygtig måde kræver intelligent tankegang.

Steve Holliday, tidligere CEO National Grid, udtalte: ”Hos National Grid søger vi konstant efter nye måde at sikre fremtidig energiforsyning. Det er vores job at fremtidssikre landets elnet. Det hastige stigning i elbilsbestanden er naturligvis positiv, men også udfordrende, hvis vi ikke planlægger. Vores fremtidsscenarier viser, at der kan være op til 700.000 elbiler på vejene i 2020, som vil kræve yderligere 500MW energi for at leve op til efterspørgslen. 

Hvis alle de nuværende 18.000 Nissan elbiler i Storbritannien blev tilsluttet til forsyningsnetværket, ville de kunne generere en effekt svarende til et 180 MW-kraftværk. Hvis man løfter det op i større målestok i en fremtid, hvor alle bilerne på vejene i Storbritannien er elektriske, ville bil-til-elnet-teknologien kunne generere et virtuelt kraftværk på op til 370 GW. Denne energikapacitet ville kunne levere strøm til tre lande på størrelse med Storbritannien, Tyskland og Frankrig. 

V2G-teknologien giver mulighed for at integrere elbiler komplet i elnettet, og den vil hjælpe med til at forbedre elnettets evne til at håndtere vedvarende energi, så vedvarende energikilder kan blive billigere og integreres i endnu større grad. V2G-opladningsinfrastrukturen, som er udviklet af Enel, giver private elbilsejere og virksomheder med store elbilsflåder mulighed for at skabe mobile energicentraler ved at integrere deres biler i elnettet. Systemet fungerer ved, at ejerne af Nissan elbiler kan oplade deres bil via elnettet i perioder med lav belastning og til lave priser, hvorefter de kan vælge at bruge den lagrede strøm i bilens batteri derhjemme og på jobbet, når prisen er højere, eller at sende strømmen tilbage til elnettet, hvilket ville kunne skabe en ekstra indtægt for elbilsejeren.