NISSAN OG EATON POWER FORTSÆTTER MED UDVIKLINGEN AF ET SYSTEM TIL BRUGTE BATTERIER
- Nissan indgår partnerskab med Eaton om udviklingen af et bæredygtigt system til genbrug af batterier
- Offentliggørelsen af partnerskabet er endnu et bevis på Nissans engagement i COP21 – klimakonferencen i 2015 i Paris
- Nissan baner vejen for en bæredygtig fremtid uden emissioner for sine kunder og for kommende generationer
I forbindelse med klimakonferencen COP21 offentliggører Nissan et banebrydende partnerskab med Eaton, som er en virksomhed med strømregulering som speciale, med henblik på at sikre, at batterierne i elbiler fortsætter med at reducere effekten af klimaforandringerne længe efter bilens levetid.
Nissan og Eaton vil samle deres respektive ekspertiser inden for hhv. litium-ion-batterier og elektronisk strømregulering med henblik på at lancere pålidelige og konkurrencedygtige energilagrings- og reguleringsteknologier på markedet.
Partnerskabet vil have fokus på at udvikle kommercielt levedygtige energilagrings- og reguleringscentre, hvor Nissans brugte litium-ion-batterier kan genanvendes på en bæredygtig måde, når de ikke længere skal bruges i en bil. Med over 70 års erfaring med elbiler og over 50 års erfaring med elektronisk strømregulering er Nissan og Eaton godt klædt på til udfordringen.
Robert Lujan, som er Electric Vehicle Director hos Nissan Global, udtaler: "Batteriernes levetid som strømopbevaringsenheder overgår langt den normale levetid for en bil. For at kunne lancere en kommercielt levedygtig løsning på markedet er der ikke kun behov for Nissans ekspertise inden for batterier, men også for den ekspertise inden for strømregulering, -styring og -integrering, som Eaton kan byde på. Partnerskabet er første skridt frem mod at kunne levere et fungerende system til vores kunder i en nær fremtid".
Det første aktive modul vil omfatte en kombination af brugte LEAF-batterier, Eatons fuldstændigt driftssikre elforsyningsteknologi (UPS) og solcellepaneler til selvstændig energilagring samt et reguleringssystem, som giver kunderne mulighed for at styre energiforbruget og -forsyningen – opkoblet til eller uafhængigt af elnettet.
Lagrings- og reguleringsmodulet bliver en relativt billig og langsigtet metode til udnyttelse af ren energi, hvilket yderligere styrker anvendelsen af vedvarende energi og giver større stabilitet og effektivitet i elnettet.
"Vi har i mange år produceret vores egne batterier på vores førende fabrikker over hele verden, og nu er vi klar til at forlænge levetiden for vores bilbatterier og dermed reducere behovet for at bruge yderligere af planetens ressourcer på at producere nye batterier”, understregede Lujan.
Cyrille Brisson, som er Vice President Marketing hos Eaton Electrical EMEA, udtalte følgende: "Disse systemer vil virkelig bane vejen for en bredere anvendelse og implementering af vedvarende teknologier, der giver folk større kontrol over deres egen energiforsyning og deres eget energiforbrug.
"De vidtrækkende fordele ved sådan en enhed omfatter forsyningssikkerhed, øget stabilitet og effektivitet i elnettet, undgåelse af høje energipriser i travle perioder og mindre afhængighed af dyre brændstoffer som diesel til at kompensere for situationer med ingen eller dårlig adgang til elnettet”.
Offentliggørelsen af partnerskabet fandt sted i forbindelse med FN klimakonferencen (COP21), hvor Renault-Nissan-Alliancen stiller en flåde på 200 stk. 100 % eldrevne biler – inkl. LEAF, som er den mest solgte –til rådighed for deltagerne.
Som endnu en understregning af Nissans dedikerede arbejde med at identificere og implementere teknologier, der baner vejen mod en fremtid uden emissioner, har den nye Nissan LEAF 30 kWh en længere rækkevidde på op til 250 km på en enkelt opladning. Det er tilstrækkeligt til at give den gennemsnitlige ejer en ekstra dags kørsel om ugen.
Du kan få flere informationer om Nissans produkter, serviceydelser og mærkets arbejde for bæredygtig mobilitet på hjemmesiden www.nissan.eu/experience-nissan.html