NISSAN IDS CONCEPT: NISSANS VISION FOR FREMTIDEN INDEN FOR ELBILER OG SELVKØRENDE BILER
Yokohama, Japan (den 28. oktober 2015) – I forbindelse med Tokyo Motor Show 2015 har Nissan Motor Co., Ltd. i dag præsenteret en konceptbil, som viser Nissans vision om fremtiden for selvkørende biler og nul-emissions-elbiler: Nissan IDS Concept.
Nissans president og CEO, Carlos Ghosn, som præsenterede bilen på biludstillingen, udtalte følgende: "Nissans kommende teknologier vil revolutionere forholdet mellem bil og fører og fremtiden for mobilitet.
Efter at have ført an i udviklingen og udbredelsen af elbilsteknologien er Nissan igen i front med en nyhed. Ved at integrere avancerede bilstyringsteknologier og sikkerhedsteknologier med kunstig intelligens (AI) er Nissan blandt de førende inden for udviklingen af praktisk og reel teknologi til selvkørende biler.
I august 2013 udtalte Ghosn, at Nissan inden 2020 har planer om at udstyre flere biler med innovative teknologier til selvkørende biler. Der er sket store fremskridt i arbejdet med at nå dette mål.
Nissans koncept for teknologien til selvkørende biler hedder Nissan Intelligent Driving og repræsenterer det, som Nissan mener skal være næste generation af biler. "Nissan Intelligent Driving forbedrer førerens evne til at se, tænke og reagere. Systemet kompenserer for menneskelige fejl, som er årsagen til 90 % af alle bilulykker. Resultatet er, at tiden bag rattet bliver mere sikker, renere, mere effektiv og måske også sjovere", fortsatte Ghosn.
Nissan IDS-oplevelsen
Nogle har sammenlignet fremtiden for selvkørende biler med at leve i en verden af transportbånd, der ganske enkelt fragter folk fra punkt A til punkt B, men Nissan IDS Concept giver løfte om en ganske anden vision for fremtiden. Selv når føreren vælger den selvkørende funktion Piloted Drive og overlader kørslen til bilen, imiterer bilens kørsel – fra accelerationer til opbremsning og kørsel gennem sving – førerens egen kørestil og præferencer.
I den manuelle funktion Manual Drive kører føreren selv bilen. Den lineære acceleration og kørslen gennem sving er velafbalanceret. Men i baggrunden fortsætter Nissan IDS Concept med at yde assistance. Sensorer overvåger kontinuerligt forholdene, og der er hjælp at hente, selv når føreren selv styrer bilen. I tilfælde af en overhængende fare hjælper Nissan IDS Concept føreren med at foretage undvigemanøvrer.
Foruden at lære kommunikerer Nissan IDS Concepts AI som en opmærksom partner. Fra trafikinformationer, førerens kalender og personlige interesser: Nissan IDS Concepts AI har det, der skal til for at skabe en køreoplevelse, som er komfortabel, fornøjelig og sikker.
Design—Together, we ride
"Et vigtigt punkt for Nissan IDS Concept er kommunikation. For at selvkørende biler kan blive en realitet, skal vi som samfund ikke blot tænke på kommunikationen mellem bil og fører, men også mellem biler og mennesker. Nissan IDS Concepts design er et udtryk for Nissans vision for selvkørende biler, som det udtrykkes i sætningen together, we ride,” udtaler MitsunoriMorita, som er Design Director.
Med to typer interiør kan føreren nyde køreoplevelsen på to forskellige måder
Together, we ride kommer tydeligt til udtryk i designet af bilens interiør. "Nissan IDS Concept har forskellige typer interiør, alt efter om føreren vælger den selvkørende funktion Piloted Drive eller den manuelle funktion Manual Drive. Det var noget, vi mente, var absolut nødvendigt for at udtrykke vores idé om selvkørende biler", udtaler Morita.
Selvom bilen er en hatchback, giver Nissan IDS Concepts lange akselafstand mulighed for komfortable siddepladser til fire voksne. Men kabinen bliver endnu mere rummelig, når føreren vælger den selvkørende funktion Piloted Drive. I den funktion trækkes rattet ind i midten af instrumentpanelet, og en stor fladskærm kommer frem. De forskellige kørerelaterede funktioner styres via AI, stemmebetjening eller gestikulering fra føreren. Interiøret, som består af naturmaterialer som fx perforeret læder, oplyses af et blødt lys. Alle fire sæder drejer en smule indad, så det bliver nemmere at tale sammen. Det er som at slappe af i en stue.
Når føreren vælger den manuelle funktion Manual Drive, ændrer den rummelige kabine sig, så føreren kan overtage styringen. Alle sæder vender fremad. Rattet, som i designet minder om tøjlerne til en hest, kommer til syne sammen med instrumenter og head up-displayet, som viser ruten og andre køreinformationer. Kabinelyset skifter farve til blåt, hvilket stimulerer evnen til at koncentrere sig. Nissans brug af hule A-stolper sikrer et fremragende udsyn ved at reducere de blinde vinkler, og desuden bidrager de til følelsen af at have god plads.
"I alle situationer handler det om at give føreren flere valgmuligheder og bedre kontrol. Og føreren vil forblive i fokus i vores arbejde med udvikling af teknologier", udtalte Ghosn i forbindelse med biludstillingen.
Skiftet til den manuelle funktion Manual Drive udføres nemt ved hjælp af en PD Commander-kontakt mellem forsæderne. Det er den eneste kontakt, som føreren kan betjene, når funktionen Piloted Drive er aktiveret: Når føreren er klar til at overtage kørslen, skal det indikeres med en fysisk handling.
Udvendigt design — kommunikation, der skaber tillid og harmoni
For at selvkørende biler kan blive accepteret bredt, skal folk stole helt på teknologien. Via sine innovative evner til at kommunikere skaber Nissan IDS Concept også en følelse af tryghed og harmoni for personer uden for bilen. Forskellige udvendige lys og displays viser fodgængere og andre trafikanter, at bilen er opmærksom på sine omgivelser, og signalerer bilens intentioner. Bilens sølvfarvede karrosserilinje er fx i virkeligheden en LED, som Nissan kalder Intention Indicator. Når fodgængere eller cyklister er i nærheden, lyser linjen rødt og signalerer dermed, at bilen er opmærksom på dem. Et andet elektronisk display, som vender udad fra instrumentpanelet, kan vise beskeder som fx "Efter dig" til fodgængere. Dette naturlige, harmoniske kommunikationssystem signalerer en ny fremtid med biler.
Avancerede aerodynamiske egenskaber øger rækkevidden
Design Director Mitsunori Morita udtaler: "Til den tid, når Nissan Intelligent Driving-teknologi fås i produktionsmodeller, vil elbiler kunne køre lange afstande på en enkelt opladning. At nå dertil vil naturligvis kræve yderligere udvikling af batterierne, men de aerodynamiske egenskaber er også særdeles vigtige. Vi har integreret vores mest avancerede aerodynamiske teknologi i designet af Nissan IDS Concept".
Højden på karrosseriet, som er fremstillet i rent kulfiber, er begrænset til 1.380 mm, hvilket reducerer cW-værdien markant. Placeringen af hjulene tæt på bilens hjørner maksimerer pladsen i kabinen og giver mulighed for at anvende et omsluttende design. Nissan har valgt fælge med en stor diameter for at opnå høje præstationer og sportslighed, men har anvendt meget tynde 175-dæk for at minimere luft- og rullemodstanden. Fælgene er laginddelte og minder om tynde finner, der skaber små hvirvler af luftstrøm på fælgenes overflade. Det design bidrager yderligere til den lave luftmodstand.
Istapmønstret på Nissan IDS Concepts kølergrill symboliserer et enkelt og rent design – perfekt til en elbil. Kølergrillens mønster, som er formet som en stak isblokke, fremstår gennemsigtigt. Bilens blålige satin silver-lakering øger indtrykket af en komfortabel og sikker kabine.
Højtudviklet elbilsteknologi til langdistancekørsel
I forbindelse med Nissans årlige generalforsamling i juni udtalte Executive Vice President Hideyuki Sakamoto følgende: "Vores nul-emissions-strategi er fokuseret omkring elbiler. Vi arbejder på at forbedre teknologierne bag elbilskomponenter som fx motorer, batterier og omformere, hvilket vil gøre os i stand til at masseproducere og markedsføre elbiler, der matcher eller overgår biler med benzinmotor."
Nissan IDS Concept er udstyret med et højtydende 60 kWh-batteri, og takket være bilens fremragende aerodynamik, lave højde, flydende form og lave vægt takket være kulfiberkarrosseriet, er bilen konstrueret til også at kunne imødekomme behovet for at køre længere distancer. De øvrige teknologier i Nissan IDS Concept omfatter Piloted Park, som kan betjenes via smartphone eller tablet, og trådløse opladningsteknologier. Ved hjælp af dem kan føreren overlade parkering og opladning til bilen.
Nissans målsætninger—nul dræbte i trafikken og nul emissioner
For at gøre vores bilbaserede samfund bæredygtigt skal der fokuseres på komplekse problemer som levering af vedvarende energi, klimaforandringer, luftforurening og trafiksikkerhed. Hos Nissan har vi en ambitiøs målsætning om nul dræbte i trafikken og nul emissioner i vores mission om at skabe et bæredygtigt bilbaseret samfund.
Over 90 % af alle trafikulykker skyldes menneskelige fejl. Nissan IDS Concepts omfattende system af sensorer og AI er konstrueret til at øge sikkerheden i forhold til, når et menneske sidder bag rattet. Den teknologi bringer os et skridt nærmere vores mål om nul dræbte i trafikken.
Elbiler udleder ingen CO2-emissioner, og deres batterier kan lagre energi fra bæredygtige energikilder og omdanne den til elektricitet til huse og bygninger. Når antallet af elbiler stiger, vil hele lokalsamfund kunne få deres strøm som en del af en bæredygtig energiplan. Og når elbilerne kommer til at spille en central rolle i energiforsyningen, vil vi være kommet meget tættere på at blive et nul-emissions-samfund.
Nissan tror på, at Nissan IDS Concept vil udvikle sig til en førende innovation for næste generation af mobilitet og i vores arbejde med at gøre de "to nuller" til en realitet.
Med Nissans mest avancerede sikkerhedssystemer, styresystemer og elbilsteknologi – alt sammen på et helt nyt niveau takket være AI – er Nissan IDS Concept et overbevisende billede på en lovende fremtid.