NISSAN GRIPZ CONCEPT: EN MARKANT SPORTS-CROSSOVER

En nytænkende 2+2 flytter crossover-konceptet til et nyt niveau

  • En ny sportslig og kompakt crossover til en ny og yngre generation
  • Inspireret af klassiske ørkenrallybiler og racercykler
  • Spækket med elbilsteknologi, baseret på serie-hybrid systemet "Pure Drive" e-Power
  • Introducerer "emotional geometry"-designsproget fra Nissan
  • Indbyggede "dashcam"-kameraer flytter Nissans sikkerhedsteknologi til et nyt niveau

Crossover-pioneren Nissan afslører en ny konceptbil, som peger på en innovativ ny fremtid for bilmærket. Nissan Gripz Concept er blevet udtænkt af designere i Europa og Japan og blander evnerne og de praktiske egenskaber fra en kompakt crossover med spændingen og præstationerne fra en sportsvogn.

 

Den har fået en indsprøjtning med en spændende og eventyrlysten følelse, og takket være dens radikale design og avancerede drivlinjekoncept er Nissan Gripz Concept Nissans næste træk med at sætte nye standarder. Og den giver et fingerpeg om, hvordan en fremtidig kompakt crossover fra segmentets pioner kunne se ud.

Gripz er designet som en bil med en dobbelt personlighed - en bil, som både kan håndtere den daglige pendlerkørsel og levere ægte eventyr i weekenden.

 

På samme måde som når en cyklist bruger sin cykel til at køre til og fra arbejde og så bruger samme cykel til en adrenalinfyldt cykeltur, når arbejdsdagen er overstået, kan føreren af Nissan Gripz Concept mestre storbyens gader i løbet af hverdagene og så nyde en køretur over et bjergpas på en fridag.

Inspiration  

Selv om den bibeholder samme fodaftryk som en kompakt crossover, har Nissan Gripz Concept silhuetten fra en sportsvogn med hævet undervogn, så den er udstyret til at kunne klare mere udfordrende kørselsforhold.

 

Resultatet er en hyldest til en af Nissans første "crossovere" - den ikoniske Safari Rally-vinderbil Nissan 240Z. I 1970'erne blev disse sportsvogne ombygget ved hjælp af ekspertise fra Nissans 4x4-modelrække, så de kunne klare de krævende forhold i Baja Peninsula, de åbne sletter i Kenya, Uganda og det nuværende Tanzania. Disse rallybiler havde en hævet undervogn, en mere hård affjedring og omfattede en matsort finish på motorhjelmen og bagklappen som kontrast til karrosseriets dybe rød-orange farve.

 

Nissan 240Z var beviset på, at sportsvogne ikke behøver at ligge lavt på vejen for at være sjove at køre i. Nissan Gripz Concept er et nyt bevis herpå: Den omfatter Nissans ekspertise inden for crossover-biler, 4x4-biler, sportsvogne og - for at bringe den helt up to date til den nye generation - kunnen inden for elektriske drivlinjer. 

 

Drivlinje

Nissan Gripz Concept er udstyret med en elbils teknologi baseret på serie-hybrid systemet "Pure Drive e-Poser". En effektiv benzinmotor anvendes til at levere strøm til elmotoren fra Nissan LEAF.

 

Drivlinjen kombinerer Nissans forskellige styringsteknologier fra de mange års erfaring med udviklingen af elbiler. Denne konfiguration leverer en jævn, hurtig og lineær acceleration næsten uden en lyd og med suveræn effektivitet. Derfor leverer Nissan Gripz Concept en glidende, raffineret og sportslig køreoplevelse med en fremragende brændstofeffektivitet.

 

Design  

Nissan Gripz Concept skal ses som et design-statement i stedet for en erstatning for en eksisterende model, selv om den omfatter detaljer fra Nissans nye "emotional geometry"-designsprog.

 

Crossover-konceptbilen omfatter fire centrale designelementer, som blev vist for første gang i Europa på Nissan Sway, der var en af stjernerne på 2015-udgaven af biludstillingen i Geneve. Ligesom Sway er GRIPZ udstyret med en V-motion-grill, boomerangformede lygter foran og bagpå, et svævende tag og kick-up-form omkring C-stolpen.

 

Men så er der heller ikke flere ligheder. Mens Sway gav et fingerpeg om en mulig retning for en kompakt hatchback, går Nissan Gripz Concept i en helt anden retning.

"Nissan kom først med idéen om en kompakt crossover, og det afspejles i den enorme succes for Qashqai og Juke og den medfølgende vækst i markedssegmentet, efterhånden som andre producenter forsøger at følge med." 

 

"Mens Nissan Gripz Concept ikke skal ses som en direkte afløser for en af disse to ikoniske biler, så viser den i stedet de ekstremer, som den kompakte crossover kan flyttes til," sagde Shiro Nakamura, som er Senior Vice President og Chief Creative Officer.

 

Nissan Gripz Concept er blevet skabt i et samarbejde mellem Nissan Design Europe i London og Nissan Global Design Center i Japan, og dens udvendige look er blevet styret af "emotional geometry"-designsproget, som udviser stærke kontraster med den dynamiske, spændingsfyldte og kantede overflade.

 

Dobbelt personlighed

Med en hightech-enkelthed - to åbenlyse modsætninger - fra en racercykel som inspiration omfatter konceptbilen en kulfiberramme, og på denne er der placeret udtryksfulde karrosseripaneler som en slags pansret beklædning.

 

Designet er præget af synlige kulfiberelementer, der fremhæver eksempelvis boomerangformen på fordørsstrukturens forreste kant. Gripz har fire døre - med dybe, toplansvinklede fordøre, som svinger udad og opad, når de åbnes, og et par halve baghængslede døre bagi. Der er ingen B-stolpe, hvilket giver nem adgang til 2+2-kabinen.

 

Fronten er domineret af Nissans V-motion-grill, som er monteret lavt og indrammet af firkantede lygtehuse med nær- og fjernlyslygterne. 

I lygterne er der placeret fremadrettede kameraer, som optager alle køreture - på samme måde som når cyklister anvender et hjelmkamera. Ved hjælp af et live feed kan eventyrlige ture på fantastiske veje vises over hele verden, så dine venner kan følge bilens kørsel på deres computer, tablet eller smartphone i realtime.

 

Boomerangformet dagskørelys er placeret over lygterne, på toppen af forskærmene, hvor det udgør afgrænsningslinjen mellem den matsorte motorhjelm og selve det rød-orange karrosseri.

 

Der er også matsort farve på skærmforøgerne, den tynde og indskårne, trekantede fordybning - hævet for at øge frihøjden - og A-stolpen, der læner sig op ad det svævende tag. Taget omfatter et centralt glaselement med kompositpaneler i farven bullet grey på hver side over siddepladserne.

Deres bredde reduceres hen mod bagenden på bilen, hvor den flyder ind i baglygterne, som afspejler boomerangformen på dagskørelyset foran og løber rundt på de bageste tre fjerdedele af bilen.

 

Bagpå giver en dramatisk afkortet matsort "Kamm-bagende" konceptbilen en "codatronca"-effekt, mens der sidder et par forkromede, trapezformede afgangsrør under bagklappen.

 

De 3-egede 22"-fælge er også inspireret af racercykler - lette, men alligevel stærke med forholdsvis smalle højtryksdæk, som Bridgestone har udviklet specielt til konceptbilen. Den røde og hvide grafik på bilens sider går igen på bilens rat.

 

Mens det udvendige design er blevet skabt i Europa, har et dedikeret team med base i Japan stået for designet af interiøret. Lige som for bilens ydre er designet præget af funktionel enkelthed. 

Også her omfatter det en blanding af matgrå og dybe rød-orange farver, og interiøret understreger bilens Tour de France-inspiration med synlige rør, skålformede sæder og lagdelte funktioner, som afspejler beklædningseffekten fra det udvendige design. 

Sæderne og midterkonsollen er inspireret direkte fra cykler, og det samme gælder dørgrebene, der er udformet som sadler fra en racercykel. Det 3-egede rat gengiver bilens hjul helt ned til detaljer som den særlige grafik på siden af dækkene. 

Lige som Nissan Sway Concept og nogle af de nyeste produktionsmodeller har Nissan GRIPZ Concept et svævende vingeformet instrumentpanel. Dette elegante tynde design kombinerer styrke med enkelthed og afspejler konceptbilens værdisæt på perfekt vis. 

"Vi må afvente og se, hvor stor indflydelse denne konceptbils design får på næste generations crossover-biler fra Nissan, men vi er spændte på at måle offentlighedens reaktion, når den fremvises på biludstillingen i Frankfurt," tilføjede Nakamura.

Nissan Gripz Concept - mål (mm) 

Længde                     4.100

Bredde                      1.890

Højde                        1.500

Akselafstand              2.580