STRØM I OVERSKUD- NISSAN OG ENDESA SIGN GIVER TILSAGN OM AT PROMOVERE EUROPAS FØRSTE BIL-TIL-ELNET-SYSTEM I STOR SKALA

  • Nissan og Endesa, et datterselskab til Enel Group, samarbejder om at bringe vigtige teknologier på markedet
  • Banebrydende teknologi åbner op for potentialet i 2-vejs-opladning og giver kunderne mulighed for at reducere deres omkostninger ved at sælge strøm fra elbilernes batterier til elnettet
  • Det første skridt til integrering af elbiler i sektoren for vedvarende energi
  • Madrid bliver skuepladsen for en real life-demonstration af systemet i marts 2015

Geneve den 4. marts 2015 - Nissan og Endesa, et datterselskab til Enel Group, har i forbindelse med udgave nr. 85 af den internationale biludstilling i Geneve underskrevet en banebrydende aftale, som baner vejen for et bil-til-elnet-system (V2G) i stor skala.

 

De to virksomheder har aftalt at samarbejde om at levere et V2G-system og en innovativ forretningsmodel, som kan bane vejen for denne teknologi. 

Nissan, som med over 160.000 solgte eksemplarer af Nissan LEAF globalt er verdens førende elbilsproducent, skriver igen historie i forbindelse med nul-emissions-mobilitet. Det sker, når Nissan gør det muligt at udnytte potentialet ved elbilernes batterier fuldt ud med Endesa 2-vejs-opladningsteknologi. Det er alt sammen en del af Nissans arbejde med at understøtte hele elbils-cyklussen, og ikke blot bilen.

De to virksomheder har aftalt at samarbejde om følgende aktiviteter:

  • Lancering af V2G-services i de europæiske lande
  • Forskning i brugen af "brugte" elbilsbatterier til faste installationer (inkl. husholdninger, bygninger, elnet)
  • Udarbejdelse og evaluering af potentielle, økonomisk tilgængelige pakketilbud om strøm og mobilitet

Paul Willcox, som er Chairman hos Nissan Europe, talte meget positivt om det innovative 2-vejs-opladningssystem og fremskridtet mod en yderligere acceleration af elbilsmarkedet: "Vi er af den opfattelse, at denne innovation udgør en vigtig udvikling for køberne af Nissan LEAF og e-NV200. Batteriet i hver enkelt Nissan elbil har en strømlagringskapacitet, som kan bidrage til mere intelligent og ansvarlig administration af efterspørgslen og leveringen af strøm fra lokale elnet, hvilket kan reducere de samlede omkostninger ved at eje en elbil. Dette er ikke kun en god mulighed for Nissans private elbilskunder og flådeejere. Det kunne også understøtte elnettets stabilitet og til fulde vise, at hver enkelt Nissan elbil er til gavn for samfundet.".

 

En af de vigtigste udfordringer med administration og styring af elsystemerne er netop at sikre stabiliteten i elnettet. Og den situation er især relevant i lande med et højt niveau af vedvarende energi, og det vil kun blive vigtigere i fremtiden. Den langsigtede nul-emissions-vision er, at elbilerne skal være en central del af et komplet integreret system, så ejerne kan blive en del af elmarkedet med strømmen fra batterierne i deres elbiler og dermed reducere deres driftsomkostninger markant. Det ligger ikke så fjernt, at brugerne af elbiler ikke blot beslutter hvornår og hvor, de vil oplade deres elbiler, men også hvordan de bedst bruger og videresælger den strøm, der er lagret i deres elbiler. Det vil give markante økonomiske fordele takket være sparet strøm, og det vil samtidigt optimere brugen af grøn energi.

"Den fleksibilitet, som implementeringen af V2G giver, hvad angår lagring og frigivelse af grøn energi til elnettet, vil yderligere øge de allerede store og håndgribelige fordele ved at køre elbil. Det er derfor, at Endesa sammen med moderselskabet og partneren Nissan har besluttet at samle kræfterne for at promovere denne teknologi", udtalte Javier Uriarte, Head of Market Iberia hos Endesa. 

Yderligere informationer 

Bil-til-elnet-systemet (V2G) består af Endesa 2-vejs-opladeren og et energistyringssystem, som også kan integrere systemer uden for elnettet  og vedvarende energiformer som solpaneler og vindmøller. Med dette udstyr kan ejeren af en Nissan LEAF eller en e-NV200 tilslutte bilen og oplade den, når belastningen og prisen er lavere. Derefter kan de vælge at bruge den lagrede strøm i bilens batteri derhjemme, når prisen er højere, eller at sælge strømmen tilbage til elnettet og opnå en fortjeneste. Strøm fra solceller eller vindmøller kan bruges til at oplade bilen, til at give strøm i hjemmet eller i virksomheden, eller den kan tilbageføres til elnettet. 

Den enestående aftale mellem Nissan og Endesa betyder, at de europæiske lande nu kan revurdere deres nuværende politik vedr. energistyring for at kunne implementere den teknologiske innovation med V2G-systemet. 

Endesa har udviklet den økonomiske V2G-teknologi, som er klar til anvendelse i stor skala efter års real life-tests. Virksomheden præsenterede første gang sin V2G-teknologi i 2008 i Smartcity i Malaga, som er Enel Groups testområde for intelligente byer. Senere, i 2012, præsenterede Endesa udviklingen i teknologien med ZEM2ALL-demonstrationsanlægget. 

Som kulminationen på udviklingen af V2G-systemet vil Endesa sammen med Nissan som partner fra bilbranchen den 12. marts 2015 gennemføre en komplet demonstration af det markedsparate og øknomiske system i Madrid.