DEN NYE NISSAN JUKE NISMO RS ER SNART KLAR TIL AT RULLE UD PÅ VEJENE
Den nye Nissan Juke NISMO RS er snart klar til at rulle ud på vejene
- Den nye Nissan Juke NISMO bliver lanceret i Europa fra december 2014
- Den 1,6-liters DIG T-motor yder 218 hk - 18 hk mere end Juke NISMO
- Skarpere køreegenskaber til endnu mere sportslig kørsel
- Mekanisk begrænset spærredifferentiale standard på 2WD-modeller
- Der kan vælges mellem 6-trins manuel gearkasse eller Xtronic-gearkasse med gearskiftekontakter og 8-trins manuel gearskiftefunktion
Så er ventetiden snart forbi: Nissan Juke NISMO RS lander i showrooms over hele Europa fra december. Ankomsten af den nye RS-model markerer starten på et nyt kapitel i historien om Juke NISMO og udvider Nissans voksende modelprogram med NISMO-gadebiler.
Juke NISMO RS understreger Nissans ry for at levere spændende og motorsportsudviklede teknologier til det bredest mulige publikum, og den omfatter en række forbedringer i forhold til standard-NISMO-modellen. Med en højere ydelse, en skarpere opsætning af undervognen, mere kraftfulde bremser og mere udstyr er den nye RS en endnu mere ekstrem og fokuseret version af Nissans roste kompakte crossover.
Som alle andre NISMO-modeller er RS-modellens design, aerodynamik og individuelle konstruktion også inspireret af motorsporten og kan som gadebil således levere fantastiske præstationer og køreegenskaber.
"Nissan Juke NISMO tegner sig allerede for en større og større andel af salget af Juke i Europa, så entusiasternes ønske om mere ydelse er helt klart til stede. Og det er lige præcis det, den nye NISMO RS-version kan tilbyde. Dermed cementerer den også NISMOs ry som grundlægger af præstationerne i den digitale verden," sagde Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing, for Nissan i Europa.
NISMO RS's avancerede 1,6-liters DIG-T-motor nyder godt af NISMOs store erfaring inden for international motorsport og er blevet fintunet til at øge ydelsen fra 200 hk til 218 hk, mens drejningsmomentet i versioner med forhjulstræk/manual gearkasse er øget fra et allerede imponerende niveau på 250 Nm til 280 Nm. For at sikre at undervognen kan overføre det ekstra drejningsmoment til vejen, nyder 2WD-modeller også godt af tilføjelsen af mekanisk begrænset spærredifferentiale til de trækkende forhjul.
De firehjulstrukne modeller har Nissans avancerede Torque Vectoring-system som standard sammen med Nissans Xtronic-gearkasse og et drejningsmoment på 250 Nm. X-Tronic-modellerne har også som standard skiftekontakter på rattet til betjening af den 8-trins manuelle gearskiftefunktion.
NISMO RS's øgede præstationer matches af et mere sportsligt lydbillede takket være et tilpasset udstødningssystem med en lyddæmper med større diameter.
Andre forbedringer med forbindelse til motorens forøgede ydelse omfatter strategiske forstærkninger af karrosseriet for at øge torsionsstivheden endnu mere og et bremsesystem, som er blevet gjort kraftigere for at opnå endnu bedre modvirkning mod fading under vedvarende hård brug. Størrelsen på de forreste skiver er øget fra 296 mm til 320 mm, mens de bageste skiver nu er ventilerede. En ændret opsætning af fjedre og støddæmpere fuldender ændringerne af undervognen.
Juke NISMO RS adskiller sig med røde bremsekalibre og diskrete RS-logoer foran og bagpå. Inde i kabinen er der placeret et RS-logo i omdrejningstælleren, mens instrumentpanelet på markant vis er indhyllet i ruskind. Kabinen fuldendes med en iøjnefaldende vandprintdetalje på gearknoppen/skiftekontakterne og på midterkonsollen.
Juke NISMO RS vil også have xenonforlygter, Nissans Around View Monitor og Safety Shield, som omfatter vognbaneassistent, advarsel om biler i den blinde vinkel og Moving Object Detection, der kommer med optiske og akustiske advarsler, så man kan undgå potentielle kollisioner.
Den nye Juke NISMO RS fås i tre udvendige lakfarver - White Pearl, Black Metallic og Silver Grey - og i en enkelt skræddersyet interiørfarve til kabinen.
Nismo RS's aerodynamisk opdaterede ydre har lavere kofangere foran og bagpå, bredere skærme og sideskørter samt en mørk, krombelagt og V-formet kølergrill - komplet med Nissans nye mærkesignatur - og en bagklapspoiler, der styrer luftstrømmen. De aerodynamiske forbedringer, som er udviklet med afsæt i den erfaring, som man har høstet sig på racerbanen, reducerer opdriften forrest og bagest uden at øge luftmodstanden.
Det udvendige NISMO-design omfatter røde sidespejlskapper og en omkringliggende stribe nederst på bilen. Billedet fuldendes med det nye LED-kørelys, som er placeret i det nederste luftindtag forrest på bilen, mens iøjnefaldende 18" alufælge fremhæver den nye Jukes markante udtryk.
NISMO-ændringerne fortsætter i kabinen med et præstationsorienteret rat, pedaler, instrumenter, gearknop og dørbeklædninger. Særlige NISMO sportssæder med indtræk i ruskind med røde syninger giver ekstra støtte og komfort i sving.
NISMO RS nyder også godt af en række yderligere ændringer, som er introduceret i hele Juke-modelrækken. De mest iøjnefaldende udvendige ændringer omfatter blandt andet nydesignede øverste lygter, ændrede boomerangformede baglygter og sidespejle med integreret LED-blinklys.
Til trods for sit kraftpotentiale er Juke NISMO stadig særdeles praktisk. Fx så nyder 2WD-versionerne nu godt af 40 procent ekstra lasteevne takket være et mindre redesign af bagagerummet, mens en bagagerumsbund, der kan justeres i to trin, og bagsæder, der kan klappes fladt ned, gør pladsen endnu mere fleksibel.
"Den nye Juke NISMO RS er 100 % i overensstemmelse med NISMOs værdisæt - nemlig at give en øjeblikkelig følelse af bilens præstationer i et design i premiumklassen, som er inspireret af vores motorsportsaktiviteter. Resultatet er medrivende, begejstrende og tilgængeligt," udtalte Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing, for Nissan i Europa.
Priserne for de enkelte lande vil blive præsenteret snarest muligt.