NY PULSAR I DETALJER

DESIGN OG FUNKTIONALITET

Iøjnefaldende, rummelig og generøst udstyret. Pulsar kombinerer de tre kvaliteter, der definerer Nissans tilgang til design. Ved at bruge det samme designsprog, som understreger mærkets succesfulde crossovere i B-segmentet, er Pulsar et umiskendeligt medlem af Nissan familien.

Fronten på den nye Pulsar er kendetegnet ved samme styling på kølergrill og kofanger som på de nyligt lancerede Qashqai- og X-Trail-modeller. Det velkendte Nissan logo er indrammet af en V-formet kølergrill, hvor vinklerne integreres i motorhjelmen.

Ved at fremhæve områderne omkring hjulkasserne har Nissans designteam udformet et bil med et selvsikkert udseende. En iøjenfaldende linje løber fra de forreste hjulkasser til de boomerangformede baglygter, hvilket skaber en flot forbindelse mellem bilens to ender. Siderne på Pulsar er yderligere defineret af en lavere liggende linje, der bevæger sig skarpt op mod bilens bagende, hvilket giver bilen en skræddersyet og stram talje.

Bagenden af den nye Pulsar kombinerer form og funktion. De boomerangformede baglygter er flot integreret i både bagpanelerne og bagklappen, og en dyb udskæring i den bageste kofanger giver en lav læssekant.

Indvendigt sætter Pulsar nye standarder for, hvad køberne kan forvente af en familie-hatchback i C-segmentet. Hvor de fleste konkurrenter sætter de praktiske egenskaber lavere end stil og materialer, leverer Pulsar varen på alle tre områder. Takket være en lange akselafstand (2.700 mm) og en velgennemtænkt placering af sæderne har Pulsar segmentets største benplads ved bagsæderne - med stor afstand til konkurrenterne i samme segment og endda bedre end i mange biler i klassen over. Bagsædepassagererne kan nyde 692 mm benplads - hvilket bringer den langt foran gennemsnittet for både C- og D-segmentet (henholdsvis 562 mm og 585 mm).

Pulsars rummelighed er også  kendetegnet ved et praktisk bagagerum, hvor høj kapacitet (385 l) og en bred læsseåbning kombineres. Til dem, der har brug for endnu mere bagagerumsplads, kan bagsæderne klappes ned, så de ligger helt fladt, hvilket giver 1.395 l bagagerumsplads.

Og det er ikke kun dem, der sidder på bagsæderne i Pulsar, der får rigeligt med plads.

Holdet bag Nissans design og ergonomi har også være særdeles opmærksomme på forsædepassagerernes behov, og de har skabt et rejsemiljø, der kombinerer et højt komfortniveau med et godt udsyn.

Som det gælder for mange af Nissans designmæssige innovationer, er det de simple ting, der har størst betydning. Ved fx at placere dørbeklædningerne så langt ude som muligt kan Pulsar tilbyde segmentets bredeste armlæn. Hvor de fleste konkurrenter har en smal afsats, der trykker ubehageligt på passagerens albue, konkurrerer Pulsars 95 mm dybe armlæn med biler i luksusklassen.

At integrere teknologi uden at gå på kompromis med stil og funktionalitet har altid været et mål for Nissans designteam. I sidste ende er der ingen grund til at have de mest avancerede funktioner, hvis de er for komplicerede at bruge. Pulsars instrumentpanel kombinerer de nyeste Nissan teknologier og funktioner med et enkelt men sofistikeret design. 

Midterkonsollen "flyder" øverst på kanten af det primære instrumentpanel og indeholder Pulsars NissanConnect infotainment-system samt betjeningselementer til varme- og ventilationssystemet. Indrammet af pianosort højglanslakeret dekor er hele anordningen designet til at være så enkel og intuitiv som muligt med en 5,8" skærm og enkle kontakter. Et andet eksempel på simpel design med stor virkning er instrumentpaneles dynamiske udseende, der med sin buet form giver følelsen af, at bilen er endnu mere rummelig.

Kombiinstrumentet er også blevet optimeret, så det er let at bruge og indeholder et stort 5" Advanced Drive-Assist Display, der er placeret mellem speedometeret og omdrejningstælleren. Displayet er fuldstændig brugerdefinerbart og kan indstilles til at vise navigationsanvisningerne sving-for-sving, råd og advarsler samt en række data om bilens præstationer. Føreren kan også indstille mange af Pulsars elektroniske systemer som blinklyset, viskerne og låseindstillingerne via Advanced Drive-Assist displayet.   

AVANCEREDE TEKNOLOGIER

Nissans passion for at gøre teknologi i premiumklassen tilgængelig for alle bilister er også gældende i den nye Pulsar. Pulsar introducerer adskillige funktioner til segmentet - så som Moving Object Detection - og sætter nye standarder for sikkerhed, komfort og førerkomfort.

Fra det prisbelønnede Nissan Safety Shield-system til innovationer som Around View Monitor, Active Trace Control og automatisk nødopbremsning samt den nyeste generation af NissanConnect infotainment-systemet beviser Pulsar, at premium funktioner ikke længere er forbeholdt biler i luksusklassen.

Around View Monitor (AVM) 

Hjertet af den nye Pulsars teknologipakke er Nissans Around View Monitor. Dette innovative systeme er stadig det mest avancerede og omfattende i segmentet for små og mellemstore biler. Det udgør grundlaget for adskillige af Pulsars sikkerheds-, udsyns- og komfortfunktioner.

Med kombinationer af billeder fra små kameraer monteret på kølergrillen, bagklappen og begge sidespejle giver systemet et 360°-graders fugleperspektiv af området omkring Pulsar på 5,8" skærmen til Connect-navigations-og infotainment-systemet. Systemet anvender kompleks billedbehandlingssoftware til at generere det overordnede billede og giver indtryk af, at kameraet er placeret direkte over Pulsar.

Helikopterperspektivet giver føreren en klar indikation af forhindringer omkring bilen, hvilket hjælper med at gøre manøvrering væsentligt lettere og mere sikker.

AVM tilsluttes automatisk, når bilen sættes i bakgear. Det kan også aktiveres ved hastigheder på op til 10 km/h ved at trykke på knappen "kamera" på instrumentpanelet.

Systemet kan også vise videoklip fra et bestemt kamera og kan fungere som et almindeligt bakkamera, der integrerer dynamisk vejledning på skærmen med henblik på at hjælpe føreren på rette vej og ind i den valgte parkeringsbås.

Nissan Safety Shield

Med systemets netværk af innovative sikkerhedsfunktioner giver Nissan Safety Shield  Pulsar-førere enestående beskyttelse og udsyn. Nissan Safety Shield er skræddersyet specielt til Pulsar og indeholder følgende teknologier:  

Moving Object Detection

Denne avancerede innovation, der ikke tidligere er set i segmentet, er opbygget ud fra funktionerne i Around View Monitor-systemet og giver føreren en digital co-pilot, som hjælper med at se, hvad der nærmer sig i den retning, der bakkes med Pulsar.

Mens de fleste konventionelle parkeringshjælpsystemer advarer føreren om genstande, der står i vejen, afgiver Moving Object Detection-systemet en akustisk og optisk advarsel, hvis nogen eller noget bevæger sig bag bilen - fx hvis et barn nærmer sig din Pulsar, mens du bakker.

Around View Monitor-vidvinkelkameraet med en sofistikeret, konveks linse, som er monteret på bagklappen, registrerer bevægelser i et 180 graders-område, så føreren har et unikt udsyn over området bag bilen. Billederne fra kameraet vises på den 5,8" store skærm til NissanConnect.

Ud over at bruge multifunktionsbakkameraet kan Moving Object Detection-systemet også læse yderligere oplysninger fra Around View Monitors side- og frontkameraer. Dette gør det muligt for systemet at danne et komplet 360-graders billede, der kan registrere skjulte bevægelige genstande på bilens sider eller foran bilen.

Nissan er klar over, at avancerede systemer som dem, der tilbydes med Nissan Safety Shield kun reelt er brugbare, hvis de arbejder sammen med føreren, og det er årsagen til, at førere, der ønsker at personalisere indstillingerne af Nissan Safety Shield, kan gøre det enten via en kontakt monteret på instrumentpanelet eller gennem Connect-systemet. Kontakten på instrumentpanelet har komfortfunktionen "alt tilsluttet" eller "alt afbrudt". Men hvis føreren fx ønsker kun at afbryde vognbaneassistenten, kan det også gøres via en let anvendelig touchscreen menu. Indstillinger, der personliggøres af føreren via NissanConnect-menuen, lagres i systemets hukommelse til fremtidige køreture.

Advarsel om biler i den blinde vinkel

Tidligere var det udstyr, der var forbeholdt biler i premium- og luksusklassen, og Nissans system til advarsel om biler i den blinde vinkel (Blind Spot Warning) bruger Around View Monitor-vidvinkelkameraet bagpå til at registrere biler i den blinde vinkel på begge sider af Pulsar. Hvis der registreres en bil i en af de blinde vinkler, tændes et diskret advarselslys. Hvis føreren begynder at skifte kørebane, og systemet registrerer en bil i det farlige område, blinker lyset i sidespejlet, og desuden lyder der et advarselssignal.

Vognbaneassistent

Vognbaneassistenten registrerer, hvis Pulsar er ved at forlade vognbanen. Man ville måske forvente, at den funktion ville kræve et kamera på forruden eller et radarsystem, men igen bruger Pulsar udelukkende AVM-vidvinkelkameraet, der er monteret bag på bilen. Det avancerede computersystem registrerer selv utydelige vejbanemarkeringer, så bilen kan afgøre, om den er ved at komme ud af vognbanen, når blinklyset ikke er tændt. Hvis det sker, advares føreren, så bilens position i vognbanen kan justeres. Som en smart detalje justerer systemet automatisk sin følsomhed på landeveje, så det er tilpasset til den anderledes kørestil.

Selvrensende kamera  

En grundlæggende komponent i Pulsars Safety Shield og Around View Monitor er et lille bagudvendt kamera placeret på bagklappen. Selv om parkeringskameraer ikke er nyt hos Nissan - i 2002 var Primera den første bil i sit segment med teknologien - har Pulsars enhed et par intelligente tricks i ærmet. Da tre af Pulsars Safety Shield-systemer (Moving Object Detection, vognbaneassistent og advarsel om biler i den blinde vinkel) er afhængige af præcise informationer til kameraet, skal linsen konstant være ren og uden pletter, hvilket ikke er en let opgave for en enhed, der er så udsat for vejr og vind.

For at løse problemet med en beskidt linse har Pulsar et bemærkelsesværdigt "vaske- og tørresystem", der er både intelligent og fuldautomatisk.

Ved at anvende avanceret billedbehandlingssoftware, der kan behandle mere end 15 mio. pixels pr. sek., registrerer systemet, når linsen bliver beskidt og udsender en vandstråle, der vasker skidtet væk. For at undgå problemet med, at en våd linse vil tiltrække mere skidt, udsendes en strøm komprimeret luft hen over dens overflade. Dette tørrer linsen og sikrer, at kameraerne fortsat kan vise rene billeder på 5,8" NissanConnect-skærmen. Systemet fastlægger automatisk den bedste rengøringsmetode, fx kun at bruge en strøm af luft til at fjerne støv eller en vandstråle til at rengøre for regnvand. Det betyder, at vand og energi ikke går til spilde, og beholderen holdes fyldt i længere tid.

Automatisk nødopbremsning  

Dette yderst avancerede system kan aktivere bremserne i Pulsar automatisk, hvis det registrerer, at en kollision er uundgåelig.

Ved at scanne vejen forude ved brug af et radarsystem, der er integreret i den forreste kofangers nederste del, leverer den automatiske nødbremsefunktion tre niveauer af assistance. Det første er en advarselslyd, der advarer føreren, hvis afstanden til den forankørende bil reduceres. Det andet aktiver automatisk delvis bremserne, hvis føreren ikke reagerer. Endelig, hvis afstanden stadig reduceres, vil bremserne blive aktiveret kraftigere, hvis det er nødvendigt. Det innovative system er designet og konstrueret med henblik på helt at undgå ulykker, men som minimum vil det reducere omfanget af den potentielle skade.

NissanConnect

Både Around View Monitor-systemet og Nissan Safety Shield-systemet er integreret i NissanConnect-navigations-, Bluetooth- og Audio-systemet i den nye Pulsar. Systemet drager fordel af et display med 5,8" touchscreen, indeholder smartphone-integration og giver adgang til en konstant voksende liste af applikationer via displayet i Pulsar. Med applikationer som Google, Facebook, Trip Advisor og Eurosports kan Pulsar både navigere og holde dig opdateret omkring de seneste sportsnyheder og begivenheder på de sociale netværk. Systemet omfatter Bluetooth audio streaming og mobiltelefonopkobling samt DAB-radio, AUX- og USB-tilslutning.

LED-forlygter 

Nye LED-forlygter monteres som standard på Tekna-modeller og er ekstraudstyr til Acenta. Pulsars LED-lygter bruger fuld LED-kraft til nærlys og har halogenpærer, der giver maksimal lysstyrke til fjernlys.

I overensstemmelse med Nissans ønske om at levere smart og brugbar teknologi er brugen af LED i stedet for Xenon mere end bare en gimmick. LED-forlygter giver et hvidere, mere skarpt lys, der ikke bare bruger 50 % mindre strøm end Xenonlygter men også producerer lys, hvis farve ligger tættere opad sollysets farve, hvilket giver bedre udsyn i mørke.  For at opretholde familiefølelsen har lygterne Nissans unikke signatur-LED-lys, der også bruges til den nye Qashqai og X-Trail.

Active Trace Control

For at forbedre køreoplevelsen yderligere har Pulsar også Nissans Active Trace Control. Dette intelligente system registrerer bilens adfærd og retning og aktiverer en let nedbremsning af det enkelte hjul for at gengive et begrænset spærredifferentiales handling. Resultatet er jævn kørsel i sving og fremragende vejgreb under acceleration ud af sving.

Effektive og kraftfulde motorer

I overensstemmelse med Nissans ønske om at tilbyde innovation og reducerede omkostninger til ejerne leverer alle turbomotorerne til Pulsar en perfekt kombination af præstation og effektivitet. 1,2-liters DIG-T-benzinmotoren har med 115 hk en høj ydelse i forhold til sin størrelse, og 1,5-liters dCi-motoren yder 110 hk og et drejningsmoment på 260 Nm. En endnu mere kraftfuld 1,6-liters benzinmotor med turbo og en ydelse på 190 hk kommer til i starten af 2015, hvilket vil øge Pulsars tiltrækningskraft i forhold til et bredere publikum. De to motorer, der fås ved lanceringen, har start-stop-system som standardudstyr, der bidrager til at reducere CO2-emissionerne og øge brændstofeffektiviteten.

DIG-T 115 (115 hk / 85 kW) 

Den 4-cyl. DIG-T 115-motor er en af de mest avancerede i C-segmentet, og den beviser, at du ikke behøver stor slagvolumen for at levere kraftig ydelse. Den Alliance-udviklede enhed er blevet tilpasset specifikt til Pulsar, og den leverer 115 hk ved 4.500 omdr./min. - et tal, der er væsentligt højere end mange 1,6-liters motorer uden turbo.

Kombineret med et højt drejningsmoment på 190 Nm ved bare 2.000 omdr./min. leverer Pulsar med benzinmotor hurtig acceleration og en høj grad af fleksibilitet i gearene. Med en 6-trins manuel gearkasse kan Pulsar med DIG-T 115-motor accelerere fra 0-100 km/h på 10,7 sek.

Lige så imponerende er brændstoføkonomien og CO2-emissionerne i DIG-T 115. Med et brændstofforbrug på 20 km/l ved blandet kørsel og et emissionsniveau på 117 g/km leverer Pulsar indstigningsmodellen en effektiv motor, som alle har råd til.

Denne avancerede turboladede motor, som er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse, yder 115 hk (85 kW) og genererer et drejningsmoment på 190 Nm. På trods af sin lille størrelse, har 1,2-liters motoren masser af punch med hurtigere acceleration og større fleksibilitet end den udgående 1,6-liters motor uden turbo.

DIG-T 115 har start-stop-system som standardudstyr og drager fordel af en række brændstofbesparende teknologier inklusive en regenererende generator, optimerede gearudvekslingsforhold og specielle olier med lav viskositet.

dCi 110 (110 hk / 81 kW) 

Dieselmotoren til Pulsar er en 4-cyl. 1,5-liters dCi turbodieselmotor. Motoren, som er udviklet af Renault-Nissan-alliancen, yder 110 hk og udleder blot 94g CO2/km. Den kører 27,8 km/l ved blandet kørsel.

6. generation dCi 110 kører mere jævnt, mere effektivt og mere raffineret end de tidligere versioner. Større ændringer i motorens indre har resulteret i mere støjsvag drift og reducerede vibrationer, og den samlede vægt er blevet reduceret med nye letvægtskomponenter.

Den er tilpasset specielt til Pulsar og har adskillige avancerede brændstofbesparende funktioner inklusive start-stop-system som standardudstyr. Der er lagt en væsentlig mængde arbejde i at reducere støjniveauet og vibrationerne under processen, og resultatet er en jævn og umærkelig opstart.

Nissan har også arbejdet hårdt på anvendeligheden af Pulsars start-stop-system, hvorved logikken, der styrer genstartprocessen er blevet forbedret i væsentlig grad. Hvis føreren fx drejer rattet væsentligt, mens bilen holder stille, vil start-stop-systemet forudse aktiveringen af gasspjældet og genstarte motoren.

Gearkasser og dynamik 

Den nye Pulsar har en 6-trins manuel gearkasse som standardudstyr. Motoren er konstrueret til at imødekomme europæiske føreres krævende standarder, og den har kabler med lav friktion og pendulmotor, der leverer den type præcise gearskift, som europæiske førere kræver.

Kunder, der vælger DIG-T 115, vil på et senere tidspunkt også have mulighed for at vælge en avanceret Xtronic gearkasse.

Undervognen, der understøtter den nye Pulsar, er konstrueret til at levere fremragende køreegenskaber og glidende, raffineret kørsel. Med MacPherson-ophæng foran og en kompakt torsionsbro bagpå er undervognen blevet fintunet til de europæiske føreres specifikke krav.

Veludstyret modelrække

I løbet af de senere år har Nissan hævet forventningerne og standarderne i alle de segmenter, som de konkurrerer i. Den nye Pulsars ankomst vil sætte nye standarder i C-segmentet - med introduktionen af adskillige funktioner som standardudstyr, der hidtil har været ekstraudstyr. Modelstrukturen ved lanceringen er det velkendte tretrinssystem (Visia, Acenta og Tekna), hvor alle tre modeller tilbyder sædevarme i forsæderne, aircondition, start-stop-system, 6 airbags og Bluetooth-tilslutning.

Modellerne i mellempakken Acenta har aluminiumsfælge, 2-zoners klimaanlæg, tågeforlygter, automatisk nødbremsefunktion, læderrat og -gearknop.

Acenta-modellerne har også mulighed for Nissans forbedrede Connect touchscreen-navigationssystem, kommunikationssystem og LED-forlygter, automatisk lys, viskerfunktion, spejl med automatisk afblænding og Nissans nøglefri betjening samt startknap. Kunder, der vælger Pulsar Acenta-modellen, kan også vælge 17" aluminiumsfælge og tonede ruder som ekstraudstyr.

Tekna-modellerne har Nissan Safety Shield, NissanConnect, Around View Monitor, 17" aluminiumsfælge samt LED-forlygter med signaturlys som standardudstyr. Lædersæder fås som ekstraudstyr. 

De endelige specifikationer kan variere afhængig af markedet.

Produktion

Den nye Pulsar er komplet integreret i Nissans europæiske produktionsstrategi og vil blive samlet på mærkets fabrik i Barcelona, Spanien. Fabrikken ligger i hjertet af Nissans spanske virksomhed og er hovedsæde for NMISA (Nissan Motor Iberica SA).  Fabrikken dækker et område på mere end 517.000 m2, producerede 131.900 enheder i 2013 og beskæftiger i øjeblikket mere end 3.500 mennesker.

Barcelona er også base for flere andre Nissan faciliteter inklusive en division af Nissan Technical Centre Europe (NTCE), en enhed for research og udvikling inden for biler og dieselmotorer.

Ud over den nye Pulsar producerer fabrikken alle udgaver af NV200 til det europæiske marked samt Pathfinder, Navara og e-NV200. Nissan fabrikken i Barcelona, der åbnede i 1983, var den første Nissan fabrik, der producerede biler i Europa.