E-NV200 I DETALJER

Med et stigende forureningsniveau i bymidterne er tidspunktet perfekt til lancering af en nul-emissions-varebil

• Kombination af elbilsteknologi og praktiske egenskaber...
• ... men med over 30 % unikke komponenter
• Fås som varevogn eller personbil
• Let - og afslappende - at køre

Selv om den på vigtige områder er baseret på to prisbelønnede biler - den elektriske drivlinje fra Nissan LEAF og opbygningen fra Nissan NV200 - er e-NV200 helt sin egen og består for mere end 30 % vedkommende af unikke komponenter.

Og mens bilens silhuet naturligvis ligner NV200, er e-NV200 alligevel sin egen med en kombination af de praktiske egenskaber fra den prisbelønnede varebil og Nissan LEAFs futuristiske stil. Resultatet er moderne og avanceret, aktivt og funktionelt.

Og gennemprøvet. Før den kom på markedet, gennemgik e-NV200 et omfattende testprogram i den "virkelige verden" både i Japan og Europa. Testprogrammet indeholdt præproduktionsmodeller, der blev udleveret til internationalt kendte virksomheder som fx FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas og Japan Post Office, hvor de fungerede som en del af virksomhedernes bilflåder.

Med feedback fra denne evalueringsproces har Nissans ingeniører været i stand til at finjustere produktionsversionen for at sikre, at den opfylder kundernes krav i så høj grad som muligt.

Nissan e-NV200 er tilgængelig enten som varebil, 5-personers Combi og en mere luksuriøs Evalia-udgave. Van & Combi tilbydes i flere kombinationer med en skydedør som standardudstyr eller med to skydedøre som ekstraudstyr. Til vare-/bagagerummet kan køberne vælge mellem fløjdøre eller en traditionel bagklap.

Udvendigt
De mest markante ændringer findes på bilens front, hvor e-NV200 har fået Nissans "elbilsfront", der første gang blev anvendt på LEAF - en ændring, der gør bilen 160 mm længere. En flad bund bidrager til at forbedre aerodynamikken på e-NV200.

Midt på varebilens front, under det velkendte Nissan emblem, sidder opladningsdækslet. Her findes opladningstilslutningen, som automatisk låser ladekablet fast, når der oplades.

De markante, blåt tonede og pilformede positions-/dagskørelyslygter er placeret i de smalle forlygter, der med den isblå farve associeres med Nissans elbilsprogram. Dette går også igen på emblemerne og på Nissans "nul-emissions"-grafik på siden af bilen. Personbilsversionerne af e-NV200 har LED-lygter med lavt energiforbrug foran, mens alle versioner har LED-lys bag de transparente baglygteglas, hvilket adskiller den nye eldrevne model fra NV200 med forbrændingsmotor.

For at få plads til den 40 mm bredere sporvidde, der kræves af den elektriske drivlinje/undervogn fra LEAF, har e-NV200 mere markante hjulkasser og bredere sidepaneler. Bredden er øget med 60 mm til 1.755 mm, men på alle andre områder er karrosseriet identisk med NV200. Det omfatter praktiske dobbelte skydedøre i siderne og to fløjdøre bagest, der gør af- og pålæsning nemmere. En tophængslet bagklap er også tilgængelig.

En anden udvendig forskel mellem de elektriske og de benzin-/dieseldrevne versioner omfatter 15" fælge i stedet for 14" fælge og et udvalg af nydesignede alufælge og hjulkapsler. Farvepaletten er også frisk og ny - kunderne kan vælge mellem otte farver til personbilsversionerne og seks farver til varebilsversionerne. Farveudvalget omfatter en iøjnefaldende ny farve: Splash Blue, der er en opdateret udgave af den ikoniske blå farve, der første gang blev set på Nissan LEAF.

Indvendigt
Som det er tilfældet udvendigt på bilen, omfatter kabinen i e-NV200 også elementer fra Nissan LEAF.

Den mest markante ændring er det ændrede instrumentpanel, hvor føreren får vigtige informationer i LED-displays. Instrumentenheden domineres af et digitalt speedometer og derunder tre EV-specifikke displays: et powermeter, der viser strømforbrug og status for regenerering, en batteriafladningsmåler og en opladningsmåler, der giver en indikation af den resterende rækkevidde.

Desuden giver et scrollbart display oplysninger om kørselsøkonomien, batteriets opladningstilstand, samlet kilometerstand, triptæller og dæktryk samt dato, klokkeslæt og udetemperatur. Displayet omfatter desuden visning af batteriets sundhedstilstand.

Advarselslamperne omfatter en indikator for batteriets temperatur en gul advarsel for høj temperatur, som skifter til blå, når temperaturen er lav.

Udstyret i e-NV200 ligner udstyret i en personbil med features som automatisk lys, viskere med regnsensor, Bluetooth- og USB-tilslutning, nøglefri betjening, bakkamera, CarWings, sædevarme og opvarmet rat. Med den nye nøgle kan brugeren endda fjernbetjene klimaanlægget til at afkøle eller opvarme kabinen før en køretur.

Et nyt elektrisk airconditionsystem er blevet optimeret til en varebil, der regelmæssigt stopper og starter, når den er i brug. Systemet omfatter forvarmning, som kan fjernbetjenes via en smartphone, og sædevarme og opvarmet rat er også en del af det tilgængelige udstyr.

I personbilerne er der varmekanaler til bagsæderne, og i varebilsversioner uden fast varerumsadskillelse forhindrer et fleksibelt gardin i fuld længde varmespild ved at holde varmen i kabinen.

I varmere vejr afbryder en ny ventilationsindstilling både airconditionanlægget og varmeapparatet for at skabe naturlig ventilation samt afdugningsfunktionen til ruderne for at reducere strømforbruget og dermed øge rækkevidden.

Foruden at give føreren mulighed for at anvende timerfunktionen eller fjernbetjene ventilationssystemet gør CarWings det muligt for føreren eller virksomhedens fleet manager at fjernovervåge den aktuelle opladningsstatus eller se den resterende opladningstid. Versioner med CarWings er udstyret med en sender, så opladning og ventilation kan styres og kontrolleres via en smartphone-app eller en computer. Denne fjernovervågning af batteriets opladningstilstand gør det muligt for en fleet manager at tildele opgaver til biler med tilstrækkelig rækkevidde uden at skulle spørge hver enkelt chauffør.

En høj siddeposition giver føreren en følelse af kontrol, hvilket sammen med e-NV200s naturlige adræthed og kompakte dimensioner gør kørsel i stærkt trafikerede byer så behagelig som mulig.

Skulderpladsen i kabinen kan konkurrere med alle konkurrenterne på trods af, at bilen er smallere, mens pladsen i cockpittet er forbedret ved at placere gearstangen i instrumentpanelet, og ikke mellem forsæderne. 

Det praktiske udstyr omfatter nye kopholdere, der kan holde en 0,5 l-plastikflaske, og mange opbevaringsrum til små genstande.

Takket være en revideret batteripakke, som er placeret under bilens bund inden for akselafstanden på 2.725 mm, har e-NV200 ligesom NV200 klassens bedste varerumsplads. På trods af bilens størrelse har e-NV200 samme varerumsplads, som det forventes af en meget større varebil.

Lastfladen er hele 2,04m lang og kan forlænges til 2,8m, hvis varerums-adskillelsen fjernes, og passagersædet klappes fladt ned. Selv på det smalleste sted, mellem hjulkasserne, er bunden hele 1,22 m bred.

Bilen har klassens laveste læssehøjde på kun 524 mm fra jorden, og nyttelasten er 645 kg. Bilen har plads til to europaller af standardtypen. 

Motor og batteri
Nissan e-NV200 er udstyret med den Nissan udviklede, meget roste og højtydende synkroniserede vekselstrømsmotor fra Nissan LEAF. Motoren drives af en kompakt litium-ion-batteripakke med 48 moduler og yder 109 hk (80 kW) med et drejningsmoment på 254 Nm. 

Battericellerne fremstilles af Nissan i Storbritannien og sendes til Spanien, hvor de samles i de specialudviklede batteripakker, der er konstrueret til at kunne være under bilens bund, så de ikke påvirker pladsen i varerummet.

Se særskilt information om Motor og batteri for komplette detaljer om den elektriske drivlinje.

Undervogn
Med Nissan LEAF-drivlinjen med elmotor og forhjulstræk følger underrammen foran, som omfatter uafhængigt MacPherson-hjulophæng med en sporvidde foran på 1.530 mm, hvilket er 40 mm bredere end på NV200. Vendediameteren er 11,2 m - kun 10 mm større end for NV200 på trods af den bredere sporvidde. 

Bagest har e-NV200 samme kompakte hjulophæng med en enkelt bladfjeder, som anvendes på NV200. Det giver den styrke, der er nødvendig for en varebil, men uden at det går ud over kørekomforten. Desuden giver det mulighed for et bredt varerum uden forhindringer.

Takket være bilens lave tyngdepunkt, som i høj grad skyldes vægten og placeringen af batteripakken under bilens bund, har e-NV200 køreegenskaber, som sjældent - om nogensinde før - kan opleves i en varebil.

Krængning og karrosseribevægelserne er reduceret, og den øgede karrosseristivhed, som skyldes den integrerede batterikasse, giver fremragende kørekomfort og -raffinement. I kombination med den næsten lydløse og vibrationsfrie elmotor føles e-NV200 mere som en luksuslimousine end en praktisk arbejdsbil.

Forbedringer af det regenererende bremsesystem (CRBS) betyder, at det er mere progressivt i sin funktion, og takket være en software ved navn Pedal Feel Simulator (PFS) har man samme følelse af pedalen som i en bil med konventionelle bremser, selv når den regenererende opbremsning er aktiv.

CRBS genindvinder maksimal energi ved både at indvinde regenererende bremsemoment (elektrisk energi) og friktionsbremsemoment (termisk energi), hvilket øger bremsesystemets regenereringsevne med 14 %.

Sikkerhed
Nissan e-NV200 har samme høje niveau af sikkerhed for personerne i bilen som NV200 samt øget fodgængerbeskyttelse takket være den 160 mm længere front. Sikkerhedsselerne er udstyret med selestrammere, og bilen har SRS-frontairbags i fuld størrelse. Karrosserisiderne er blevet forstærket for at optimere evnen til at absorbere kraften fra en kollision.

Batteriet er placeret i en metalkasse, og batteriet og bilens elektriske systemer er udstyret med afbrydersensorer, der udløses automatisk i tilfælde af en kollision. Med batteriet helt integreret i bilens bund kan e-NV200 drage fordel af et lavt tyngdepunkt, hvilket giver fremragende køreegenskaber, der styrkes yderligere af ESP som standard og skivebremser på alle fire hjul.

E-NV200 er udstyret med Hill Start Assist, da en 1-trins gearkasse betyder, at bilen kun har to pedaler, og en tungt læsset bil kan på stejle stigninger rulle baglæns på det øjeblik, som det tager for føreren at flytte foden fra bremsepedalen til speederen.

For at modvirke det holder Hill Start Assist automatisk bremsetrykket i 3 sek., efter at bremsepedalen er blevet sluppet, så bilen ikke utilsigtet ruller baglæns.