NISSAN E-NV200 - ELDREVEN VAREBIL ER NU PRISSAT
Den eldrevne Nissan e-NV200 varebil kommer til Danmark i efteråret. Priserne starter ved kr. 199.900 ekskl. moms. Den kombinerer det bedste fra Nissan LEAF og NV200 og sætter nye standarder som en praktisk og bæredygtig varebil til byen
• Ingen emmisioner, kørekomfort i topklasse og lave driftsomkostninger
• Priserne på e-NV200 starter ved kr. 199.900 ekskl. moms.
• Rækkevidde på op til 170 km og en tophastighed på 120 km/h
• Mulighed for quick-charging (0-80 % på 30 min.)
• Produktion til hele verden i Barcelona
Nissan beholder førertrøjen inden for elbiler med introduktionen af Nissan e-NV200 - en bil, som bringer kørekomfort i topklasse, nul emissioner og ultralave driftsomkostninger ind i segmentet for kompakte varebiler. Den rummer det bedste fra de to mange gange prisbelønnede modeller Nissan LEAF og Nissan NV200 - tidligere kåret til hhv. Årets bil og International Van of the Year.
Når salget starter i september vil e-NV200 kunne fås som varebil og 5-personers Combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. e-NV200 er primært rettet mod erhvervslivet, men større familier med brug for god plads er naturligvis også oplagte. e-NV200-modellens homologerede rækkevidde i henhold til NEDC (170 km) overstiger det daglige gennemsnitlige kørselsbehov på 100 km, som gælder for mere end halvdelen af brugerne med denne type varebil, og bilen har samme nyttelast og varerumsvolumen som NV200.
Priserne starter ved kr. 199.900 ekskl. moms.
Batteriet kan oplades over natten med et 16A 1-faset 3,3 kW-strømudtag, og på sigt håber vi i Danmark også at kunne benytte det andet 6,6 kW/32A-strømudtag, så opladningstiden kan reduceres til 4 timer. Herudover kan der benyttes Quick-charge med en CHAdeMO DC 50 kW-lynoplader, med mulighed for at oplade batteriet fra 0-80 % på kun 30 min. På nuværende tidspunkt er der opstillet over 1.000 offentlige CHAdeMO-lynopladere rundt om i Europa. Og i Danmark alene har vi 50 Quick-chargere rundt i landet.
"Målgrupen for e-NV200 er i et helt andet markedssegment end Nissan LEAF. Så den vil sammen med verdens mest solgte elbil hjælpe os til at bibeholde vores førerposition i elbilsmarkedet. Vi har ikke blot ombygget NV200 til en elbil. Vi har omkonstrueret den totalt for at skabe en varebil, der er unik på alle områder", udtalte Guillaume Carter, som er Senior Vice President of Sales and Marketing hos Nissan Europe.
Director of Electric Vehicle hos Nissan Europe, Jean-Pierre Diernaz, er meget tilfreds med det, som e-NV200 tilfører til modelprogrammet, og udtaler følgende: "Den gennemprøvede og effektive elektriske drivlinje i e-NV200 passer perfekt til deb typiske brug af en erhvervsbil med mange stop-/start-sekvenser i løbet af en arbejdsdag. e-NV200 er god for både miljø og mennesker - ingen udstødning og ingen støjforurening. Samtidig er den mindre trættende at køre i, fordi der ikke er nogen støj og vibrationer fra drivlinjen. Og den 1-trins gearkasse, der bedst kan sammenlignes med et automatgear har også store fordele i dagligdagen for alle hårdtarbejdende kurer- eller taxachauffører. Sidst men ikke mindst vil flådeejerne elske de lave driftsomkostninger".
Selv om bilen er baseret på en allerede eksisterende model, er e-NV200 konstrueret fra bunden. Drivlinjen er omkonstrueret på en række vigtige områder, så den passer til den nye funktion, og der er foretaget ændringer af bilens karrosseri, så pladsen stadig er den samme som i varerummet i NV200. Varerumsvolumen er stadig på 4,2m3 med plads til to standard europaller. Og skydedøre i begge sider og bagdøre med stor åbningsvinkel sikrer, at bilen er nem at læsse og tømme igen.
Der er gennemført et omfattende testprogram i Japan og Europa, hvor før-produktionsmodeller er blevet udleveret til internationalt kendte virksomheder, som fx FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas, EDF og Japan Post Office, hvor de er indgået i den daglige flåde af køretøjer. Tilbagemeldingerne fra chauffører og fleet managers er blevet brugt til at fintune e-NV200, før serieproduktionen blev sat igang på Nissans store varebilsfabrik i Barcelona den 5. maj.
"Vi tror på, at e-NV200 virkelig vil spille en stor rolle i flåderne af varebiler og taxaer og dermed også miljøet i hjertet af vores byer", tilføjede Diernaz.