NISSAN BLADEGLIDER-KONCEPT: FØRENDE ELBILSTEKNOLOGI FØRER AN MOD FREMTIDEN

Fra "kørende" til "glidende" i en særdeles livlig og yderst effektiv elbil, der ændrer det konstruktionsmæssige paradigme med henblik på at afsløre en ny dimension af køreglæde og begejstring. 

 

Mere end et koncept: Nissan BladeGlider er både et bud på den fremtidige retning for udviklingen af Nissans elbiler, og en udforskende prototype på en kommende produktionsmodel fra verdens førende elbilsproducent. BladeGlider blev udviklet med følgende funktion. Nissan udviklede bilens unikke konstruktion for at give føreren og passagererne en "bæredygtig køreglæde" -- en frisk køreoplevelse i en elbil baseret på teknologi uden mage og eksotisk styling.

Målrettet mod det visionære individ, der søger emotionel kørsel og bæredygtighed, rækker BladeGlider ud over rendyrket kraft og acceleration og sender den højtflyvende sjæl ind i nye verdener af "glat og glidende" glæde. Det er en fysisk demonstration af Nissan brandets innovation og begejstring samt Nissans førende position inden for nul-emissions-mobilitet. BladeGliders pionerånd adskiller den fra, hvad man hidtil har kunne forestille sig inden for elbiler og vil gøre den førende på vejene i den nærmeste fremtid.

 

 

Genopfindelsen af præstationsbilen -- En bil, der ændrer spillet, designet fra bunden

At viske tavlen ren var udgangspunktet for dette projekt, der blev ledet af Francois Bancon, division general manager i Product Strategy and Product Planning hos Nissan. "Målet var at revolutionere bilens konstruktion for at fremtvinge nye følelser, tilvejebringe ny værdi og gøre det synligt for forbrugerne, hvordan nul-emissions-mobilitet kan bidrage til at redefinere vores opfattelse af bilens grundlæggende elementer" sagde Bancon.

Alene BladeGliders udformning med dens smalle front udfordrer den ortodoksi, der har domineret vejene siden de første interne forbrændingsmotorer. Bilens revolutionerende natur kommer helt ind under huden. Nye muligheder for designerne og ingeniørerne opstod på baggrund af elbilernes unikke karakteristika.

BladeGlider har sine konceptuelle rødder i to luftbaserede billeder: et svæveflys himmelflyvende, stille, panoramiske frihed og et højtydende flys triangulære form med en "fejende vinge".

Det er derfor passende, at BladeGliders udviklingsmæssige fokus rent konstruktionsmæssigt er aerodynamikken: at opnå lav vindmodstand (cdA) samtidig med at der genereres vej-omfavnende downforce.

Forstyrrende og udfordrende for status quo deler BladeGlider bæredygtige, konstruktionsmæssige værdier med både Nissan LEAF -- den bedst sælgende elbil i historien -- og Nissan ZEOD RC (nul-emissions-racerbil), som vil få sin debut ved næste års 24-timers-løb i Le Mans.

 

 

Et provokerende skift i det konstruktionsmæssige paradigme

Med dens smalle letvægtsfront med en sporvidde på 1,0 meter og et bredt, stabilt bagparti ligner BladeGlider noget fra et pilotprojekt. Men den radikale konstruktion er kogt ned til aerodynamik og balance. At have forhjulene placeret tæt sammen nedsætter luftmodstanden og øger manøvredygtigheden, hvilket resulterer i god fremdrift i sving understøttet af dens 30/70 vægtfordelings ratio foran og bagpå. Aerodynamisk downforce skabes af den yderst stive men dog lette kulfiberundervogn, hvorfor der ikke er luftmodstandsskabende vinger.

Når BladeGlider bliver en produktionsmodel, kan det blive første gang, at Nissan anvender motorer i hjulene. Motorerne i hjulene giver fremdrift i baghjulene med uafhængig motorstyring, samtidig med at det også bidrager til frihed i relation til designet af den øverste del af karrosseriet og et godt udnyttet bagagerum.

Til at forsyne den elektriske motor med drivkraft bruger BladeGlider Nissans innovative litium-ion-batteri-teknologi, som har vist sit værd i Nissan LEAF. Batterimodulerne er monteret lavt og i retning mod bagenden for at øge stabiliteten og køreegenskaberne. 

Revolutionerende gennembrud inden for højtydende design

BladeGlider legemliggør en frygtløs vision af elbilens fremtid. Dens stramme og strømlinede deltaformede karrosseri indeholder en hård og strukturelt optimeret undervogn, indpakket i ultra-let men dog stærkt og stift kulfiberforstærket plastik (CFRP) med en finish i perlemorhvid, der kalder billeder frem af et svæveflys uberørte frihed. Det racerinspirerede ydre har en form, der er både funktionel og åndeløs smuk. Begyndende fra den lave, flade og smalle front rejser karrosseriets linje sig graciøst til cockpittets tag, og svinger sig så kraftfuldt tilbage over de store baghjul, hvilket fremkalder en fornemmelse af dynamisk bevægelse, selv når bilen holder stille.

"BladeGlider blev udviklet ud fra ideen om at levere en svæveflyslignende opstemthed, der giver genlyd i dens letvægtskonstruktion og enkle men supereffektive aerodynamiske form," sagde Shiro Nakamura, Nissans senior vice president og chief creative officer. "Dette design er mere end revolutionerende; det er transformerende. Der er anvendt vores mest avancerede teknologi inden for elektriske drivlinjer og racerbane-inspireret styling med henblik på en ny dimension inden for delt køreglæde."

Under loftlinjen er der tre siddepladser i cockpittet placeret i en trekant med føreren forrest i midten. Sædearrangementerne har særlig belysning og behagelige indtræk med gule fluorescerende linjer. Midt i den enkle men skarpe styling af interiøret, fuldender et flyinspireret rat og topmoderne teknologi i instrumentpanelet det svæveflysinspirerede image. For at bidrage til maksimal effektivitet i elbilen kan IT-systemet vise kort og atmosfæriske forhold.

 

"At svæve frit og himmelstræbende" er en oplevelse, der skal deles med venner

Denne effektive, aerodynamiske, enkle og lette bil giver en "glidende" fornemmelse, der kombinerer følelsen af frihed, der trodser tyngdepunktet, og et svæveflys næsten 360°-view med en racerbils opstemthed, der får pulsen til at slå hurtigere.

"Jeg mener, at begejstringen ved en racerbil bør afspejles i begejstringen ved at køre i en produktionsmodel" sagde Ben Bowlby, direktør i Nissan Motorsport Innovation, der har støttet udviklingen af BladeGlider. "Jeg mener, at der er elementer, vi kan tage fra racerbanen med henblik på at gøre de fremtidige biler på vejene mere spændende, mere tilfredsstillende og give øget køreglæde."

Som en baghjulstrukket bil med høj ydelse fremviser BladeGlider en sammenhængende og lineær håndtering, der gør det muligt for den konsekvent at omfavne vejsving, hvilket leverer feedback til intuitiv og begejstrende styrekontrol under kørsel i sving.

Som yderligere forstærkning af BladeGliders aerodynamisk konstruerede, præcise feedback og styring frembringer førerpositionens cockpit-lignende udsyn en synkroniseret følelse af at smelte sammen med maskinen og vejen. Resultatet er en oplevelse af at svæve frit og himmelstræbende, hvilket føreren kan dele med to passagerer i den V-formede sædekonfiguration. Passagererne sidder ved den langsgående midte af tyngdepunktet, for at opretholde bilens balance til hver en tid. Den centerfokuserede inddeling af kabinen er designet til at øge førerens sensationelle oplevelse. 

Som kronen på værket glider førersædet automatisk sidelæns, når du åbner døren, så der er let adgang til passagersæderne.

 

Nye elbilsværdier til næste generation

Ved at tænke ud af boksen har Nissan udviklet en elbil, der virkelig symboliserer eldriftens ubegrænsede potentiale -- balance mellem nul-emission og innovativ begejstring som aldrig før.