ÆNDRINGERNE I DETALJER
Micra produceres på fire fabrikker rundt om i verden og sælges i 56 lande i hele verden. Alle de eksemplarer, der sælges i Europa, produceres i Indien. De tre andre produktionssteder ligger i Thailand, Mexico og Kina.
På trods af bilens globale udbredelse er mange af ændringerne på den nye Micra kun foretaget på biler til det europæiske marked.
Resultatet er, at bilen ikke blot ser specifikt europæisk ud, men også opfylder kravene hos de europæiske bilkøbere, der stiller ekstra høje krav til præstationer, køreegenskaber, kvalitet og teknisk innovation.
De mest iøjnefaldende ændringer af bilen er sket udvendigt. Hele fronten er ændret med en ny kølergrill, der genetablerer et stærkere link til udseendet på Nissans øvrige modeller, hvor det velkendte runde logo er indfattet i et forkromet, V-formet motiv.
Men det er ikke kun kølergrillen, der er blevet ændret. Faktisk er motorhjelmen, skærmene, forlygterne og den forreste kofanger også nye. Og på udgaver med tågeforlygter har disse også fået en ny, markant form og kromindfatninger. Ændringerne giver den nye Micra et stærkere, mere selvsikkert og dynamisk udseende.
Også bagpå er alting nyt med en ny kofanger, nye LED-baglygter og et nyt panel nederst på bagklappen.
Det nye look fuldendes af 15" aluminiumsfælge i et nyt design. Herudover fåes Micra ny også i to nye farver: Pacific Blue perleeffekt, en overvejende turkis farve, og Platinum Sage metallak.
Også indvendigt i den nye Micra finder man en række iøjnefaldende ændringer. Grafikken i instrumenterne foran føreren er blevet forbedret, så den er tydeligere. Og midterkonsollen med nydesignede luftdyser er helt ny.
Interiøret er blevet optimeret med en finish i sort højglans på midterkonsollen og sølvfarvet gearskiftekonsol. Kvalitetsfornemmelsen er øget blandt andet ved, at armlænene i dørene har fået ny tekstur, og der er nye sædeindtræk og dørbeklædninger. Udstyrsudgaverne Visia og Acenta har et slidstærkt vævet stofindtræk, mens topmodellen Tekna har et ruskindslignende indtræk med dobbelte syninger.
Kabinen er desuden optimeret med AUX-IN- og USB-tilslutninger i instrumentpanelet, som er forbundet med alle audioenheder. Og et 12-volts-stik, så mobiltelefoner eller mp3-afspillere nemt kan oplades i bilen.
I alle udgaver er audioudstyret bedre integreret i midterkonsollen med matchende finish i sort højglans eller mat sort.
Herudover fås den nye Micra med det nyeste NissanConnect-navigations- og kommunikationssystem med nye funktioner og en større 5,8"-skærm (tidligere 5") og betjeningselementer i krom.
Det opgraderede navigationssystem omfatter eco-ruteplanlægning, som automatisk beregner den rute, der kræver mindst brændstof. Dette suppleres af en eco-pointgivningstabel, som giver føreren mulighed for at tjekke, hvor økonomisk han eller hun har kørt.
Den større touchscreen i farver betyder ikke blot, at kortet og anvisningerne er nemmere at aflæse, men også at coveret til de musikalbummer, der er i førerens musikbibliotek, kan vises.
Det nye system omfatter også Google Send-To-Car-teknologi, så ejeren kan planlægge en tur derhjemme eller på kontoret på en pc eller en tablet og efterfølgende sende anvisningerne til bilen forud for turen.
Googles POI-søgning og adgang til opdaterede vejrmeldinger, lokale brændstofpriser og flyinformationer er også en del af systemet. Navigationssystemet omfatter nu også visning af motorvejsafkørsler - komplet med anvisning af vognbane som hjælp til at køre fra motorveje. Desuden vises gældende hastighedsgrænser. Og systemet har en hastighedsadvarsel, som kan indstilles af føreren, og som afgiver en visuel advarsel og en advarselslyd, når en bestemt hastighed over den gældende grænse overskrides.
En anden nyhed er, at man kan få en avanceret parkeringshjælp til bilen. Takket være elektrisk servostyring og en af klassens mindste vendediametre på kun 9,3 m er den nye Micra fuldstændigt i sit es i byens gader - især når den er udstyret med parkeringsassistent.
Parkeringsassistenten lever op til sit navn ved at udmåle parkeringsbåse og via et display i instrumentpanelet informere føreren om, det kan lade sig gøre at parkere den nye Micra i båsen eller ej. Systemet kan endda indstilles, så det tager hensyn til førerens niveau - amatør, almindeligt eller ekspert.
Micra er ligeså fremsynet under motorhjelmen. Her finder man en af verdens mest effektive benzinmotorer: Nissans nyeste 3-cylindrede 1,2-liters benzinmotor med kompressor og direkte indsprøjtning (DIG-S).
Topmotoren DIG-S er udstyret med ny teknologi, som gør motoren til en af de mest avancerede i klassen. Motoren yder 98 hk, hvilket er ensbetydende med fremragende præstationer og raffinement, der gør den lige så økonomisk som en dieselmotor med hele 24,4 km/l svarende til en CO2-emission på kun 95 g/km. DIG-S-motorerne har også automatisk start-stop-system, hvilket forbedrer brændstoføkonomien med ca. 4 %.
Alle udgaver af den nye Micra DIG-S bærer Nissans PURE DRIVE-badge, som kendetegner Nissan-modeller med CO2-emissioner på 120 g/km eller derunder. Grænsen reduceres med 10 g/km fra 130 g/km i løbet af 2013.
Indstigningsmotoren på 1.2 l yder 80 hk, hvilket giver rappe præstationer og emissioner fra 115 g/km. Den nye Micra er forhjulstrukket og har en letgående 5-trins gearkasse som standard. CVT fås som ekstraudstyr.
Der er tre udgaver i det nye Micra-modelprogram med Visia som laveste udstyrsniveau. Standardudstyret omfatter fjernbetjent centrallås, elruder foran, opvarmede sidespejle i bilens farve, der kan kan indstilles og indklappes elektrisk, elektrisk servostyring, 14"-fælge, cd-afspiller med Bluetooth-opkobling samt en komplet sikkerhedspakke inklusive frontairbags til fører og forsædepassager, sideairbags, hovedairbags, ABS og ESP.
Mellemniveauet, Acenta, har desuden kromelementer, indfarvede dørhåndtag, 15"-fælge, tagspoiler, automatisk klimaanlæg, armlæn til føreren, læderrat samt automatisk lys og regnsensor.
Topversionen, Tekna, har derudover følgende standardudstyr: NissanConnect, nøglefri betjening, parkeringssensorer bagpå, parkeringsassistent, 15" aluminiumsfælge, ruskindslignende indtræk, tågeforlygter med forkromet indfatning og panoramatag.
Der introduceres herudover en lang række muligheder for individualisering af både bilens eksteriør og interiør.
"Den nye Micra har alle fordelene fra den nuværende model som f.eks. god ydelse, gode køreegenskaber og avanceret teknologi. Med nu endnu højere kvalitet og et nyt, dynamisk udseende er næste kapitel i Micra-historien begyndt", udtalteTaina Erkkilä, kommunikations direktør, Nissan Nordic Europe.
Micra forventes til salg i Danmark fra september i år.